Aktiespararna

Analytikern: ”Tillbaka i matchen – köp telekomjätten”

Av Dag Rolander
3 april 20186 min lästid

Med bred kompetens, många möjligheter och tydligt fokus har Nokia inlett en ny framgångssaga. Trots årets kursuppgång råder ett långsiktigt köpläge.

Nokia är tillbaka i matchen mot Ericsson. Femte set har börjat med de första kontrakten på 5G, den femte generationens mobiltelefoni, som börjar rullas ut från 2019 och framåt. Hur marknadsandelarna kommer att fördelas dem emellan, och vem som vinner i fråga om lönsamhet när omstruktureringsprogrammen är klara, återstår att se.

Huawei har redan säkrat en plats i finalen. För att kvalificera sig krävs stora investeringar i forskning och utveckling. Nokia lägger 18 procent (Ericsson 16 procent) av omsättningen på FoU som kostnadsförs i Networks rörelsedrivande enheter varpå Nokia Technologies tar kostnader för patent och intäkter från licensiering. Licenspengarna kommer inte bara från konkurrenter eller telefontillverkare utan med ”internetof-things” också till exempel bilföretag.

För tio år sedan dominerade Nokia inom telefoner och hade inom nätverk gått ihop med Siemens. In klev Apple, Google med flera och i sista stund, 2013, kunde telefonerna säljas till samarbetspartnern Microsoft för 7,2 miljarder dollar följd av kartaffären Here till tyska bilföretag för 2,8 miljarder dollar. Siemens köptes ut och 2015 beslutades att gå samman med franskamerikanska Alcatel Lucent (där forskningscentret Bell Labs ingår).

Därmed blev Nokia jämnstort med Ericsson inom nätverk, men med en bredare portfölj, och geografiskt såväl som kundmässigt väl anknutet för kommande affärer.

Huawei omsätter för 800 miljarder kronor. Marknadsandelen på mobila nätverk är 30 procent medan både Ericsson och Nokia har 25 procent. Kinesiska ZTE, Samsung och mindre aktörer delar på 20 procent.

Att nätverk blivit den viktigaste komponenten i ett lands infrastruktur och samtidigt sårbar gör att politik i allmänhet och säkerhetspolitik spelar in vid valet även om operatörerna är privata. Ericsson och Nokia delar sinsemellan på den amerikanska marknaden. Båda deltar också på den kinesiska marknaden. Europa är mer öppet, liksom resten av världen.

Nordamerika och Europa står vardera för knappt 30 procent av Nokias försäljning, Kina för drygt 10 procent, övriga Asien för knappt 20 procent medan Mellanöstern, Afrika och Latinamerika sammantaget står för knappt 15 procent. Ungefär 45 procent av såväl kostnader som försäljning är i dollar. Euron står för bara 25 procent av försäljningen.

Huawei är också stora på telefoner med en marknadsandel på 10 procent. Där leder Apple och Samsung med 18 procent, och en hop andra aktörer delar på 55 procent. Telefonmarknaden är ett getingbo. Nokia deltar med en lång käpp i form av licensavtal på teknik i patentportföljen som utvecklats under många år och som förnyas löpande.

Affärsområdet Nokia Technologies rapporterade intäkter i fjol på 1,7 miljarder euro. Nokiatelefoner är tillbaka. Efter att Microsoft under 2016 lade ned telefonerna såldes tillgångarna för 350 miljoner dollar, varav en slant från nystartade HMD Global för 500 designpatent eller mönsterskydd.

Tidigare anställda på Nokia bildade HMD, med huvudkontor mitt emot Nokias i Espoo, och slöt exklusiva licensavtal, med löpande betalningar för rätten till varumärket Nokia inom telefoner och surfplattor. Tillverkningen läggs ut externt. Redan i fjol sköt varumärket upp som ett av de tio största. Nokia tjänar på licensen men tar ingen risk.

I den ekonomiska rapporteringen sätts fokus på justerade tal som bättre ska avspegla verkligheten under året än formell redovisning (IFRS). Det fleråriga omstruktureringsprogrammet som följd av samgåendet med Alcatel-Lucent har stor och hittills negativ effekt som klingar av. Justerade vinstmått ligger i nuvarande läge nära intjäningen mätt som kassaflöde och kasten mellan åren och i prognoser är inte så stora.

Det syns att en trendmässig förbättring pågår. Fjolårets justerade vinst per aktie ökade med 50 procent till 0,33 euro. I år, enligt bolagets utsikter och på grund av en vikande totalmarknad för nätverk, sjunker den till runt 0,25 euro och 2020, när 5G med mera kommit igång, ska den nå runt 0,40 euro.

Vid det laget bör vinsten enligt IFRS vara på ungefär samma nivå. I utsikterna blir rörelsemarginalen 9–11 procent i år och landar i intervallet 12–16 procent 2020 att jämföra med Ericssons prognos, som dras ned av kvarvarande surdegar, på 11–12 procent.

Amerikanska Cisco, som är en konkurrent med en rörelsemarginal på 26 procent, handlas till p/e 16 räknat på nästa års vinst. Cisco är kassastint men det är också Nokia med 0,80 euro per aktie. Levererar Nokia enligt utsikterna och aktien handlas till p/e 16 blir kursen 6,40 euro. Uppsidan är i så fall 30 procent.

Konsensus bland analytikerna för 2020 är en vinst (IFRS) på 0,27 euro per aktie och aktien handlas redan idag till p/e 18 räknat på den prognosen medan Ericsson handlas till p/e 19. Framgång föder ofta framgång. Givet att Nokia inte snubblar i år lär konsensusprognosen höjas.

Nokias ägarbild är mycket spridd. Det statliga investmentbolaget Solidium som nyligen köpt 3,3 procent av aktierna är störst. Det är osvenskt att på aktiemarknaden ta rygg på staten. Här är det idé att göra ett undantag.

Dela med dig