Analytikerna: Konsumentaktierna vi inte köper - undvik bottenfiske
Under veckan kom HUI med sin konjunkturprognos och våra analytiker kan konstatera att den andas optimism. Att en återhämtning är på gång för ekonomin är också ett intryck vi fått en hel del den senaste tiden. I veckans avsnitt av Aktiepodden ställer sig Lars Frick och Jacob Svensson frågan vilken substans som finns i förhoppningarna.
På temat konjunktur diskuterar de även konsumentsektorn och synar under avsnittet de egna aktieråden. Analytikerna kan konstatera att vinnarna har temat onlinehandel och är bolag som har tydliga nischer och solida marknadspositioner.
Inte läge för bottenfiske
Frick och Svensson tittar även på bolagen som de anser att man inte ska äga. De kikar på de som har haft det allra tuffast och är lägst värderade på börsen. En av aktierna är Dustin.
“Det går ju inte särskilt bra och där tror jag det är fel att bottenfiska i de allra mest nedpressade aktierna. Då tror jag hellre på att titta på bolag som exempelvis Pierce där man antingen ser att det har vänt i lönsamheten eller att man fått någon procent organisk tillväxt i varje fall. Helt enkelt att man ser i siffrorna att det börjar släppa, annars blir det lite för mycket risk”, säger Frick.
Pierce är en konsumentaktie som Aktiespararna för tillfället har köprekommendation på. Ett annat turnaroundcase som analytikerna tar upp, men som vi inte har en bevakning på, är Nelly.
Jacob Svensson säger att bolaget såg en stark vändning under 2024.
“Man återgick till tillväxt och rörelsemarginalen förbättrades ordentligt till 8,5%, från 1% 2023. Man kan alltså hitta bolag som går väldigt starkt, även i sämre tider”, säger Svensson och konstaterar att även aktien gått starkt den senaste tiden.
Under avsnittet diskuteras flertalet konsumentaktier, bland annat Rugvista och Husqvarna. För att ta del av hela diskussionen - lyssna på avsnittet här.