Aktiespararna

Analytikerns viktiga utdelningsråd: ”Vansklig strategi”

Av David Flatbacke-Karlsson
21 februari 20184 min lästid

Utdelningssäsongen lurar runt hörnet.
Sparare letar efter aktier med hög direktavkastning.
Men det är sunt att vidga sina investeringsvyer, menar experten.
– Att stirra sig blind på direktavkastningen är en vansklig strategi, säger Aktiespararens analytiker Carl-Henrik Söderberg.


Våren innebär inte bara ljusare dagar och varmare temperaturer.

Bolagen på Stockholmsbörsen ska även sätta punkt för 2017 och flera av dem kommer att dela ut pengar till sina aktieägare.

Massvis av investerare tittar därför på vilken direktavkastning som de olika aktierna har – men att låsa sig fast vid måttet är något som Aktiespararens expert avråder från.

Direktavkastning är ett värderingsmått som mäter bolags utdelning ställd i förhållande till aktiekursen. Ju högre direktavkastning, desto mer får du som sparare tillbaka i utdelning.

Dagens Industri har, med hjälp av SME Direkts analytikerprognoser, tagit fram en lista över vilka aktier som bjuder på högst direktavkastning just nu.

De avkastar bäst

Klar segrare är Nobia. Kökstillverkarens direktavkastning uppgår till över 10 procent. Storbanken Nordeas motsvarighet är 7,1 procent medan pressade klädjätten H&M:s direktavkastning hamnar på 6,9 procent.

Bankbjässarna Swedbank och Handelsbanken har även, precis som teleoperatören Telia, en direktavkastning på över 6 procent.

– Det är en spridd skur av olika sektorer representerade på listan. Den gemensamma nämnaren är en svag kursutveckling senaste tiden med en hög direktavkastning till följd av det. Men visst lockar en direktavkastning omkring 7 procent nu när utdelningssäsongen närmar sig. De höga nivåerna kan också utgöra en krockkudde för aktiekurserna om den nedåtgående trenden skulle fortsätta hålla i sig, säger Aktiespararens analytiker Carl-Henrik Söderberg.


”Riskerar att välja bolag som inte motsvarar dina krav”

Carl-Henrik Söderberg är tydlig med att en hög direktavkastning är trevligare än en låg sådan. Men det finns flera aspekter som bör vägas in när det handlar om att köpa på sig aktier.

– Att enbart stirra sig blind på en hög direktavkastning är en vansklig strategi då risken föreligger att du väljer bolag som inte motsvarar dina krav vad gäller marknadsposition, kassaflöden, vinster och finanser. H&M och Ericsson får sägas utgöra fullgoda aktuella exempel där det visat sig vara ”farligt” att enbart stirra sig blind på direktavkastningen utan att se till bolagets räkenskaper, konkurrenssituation och de förändrade strukturella trender som föreligger.

Analytikern är noggrann med att framhålla att förutsättningarna kan förändras längs med vägen.

– Det är viktigt att komma ihåg att ett bolags utdelning inte är huggen i sten och att det är intjäningsförmågan som styr utdelningen, innebärande att utdelningen kan så klart sänkas om bolaget i fråga börjar gå dåligt, betonar Carl-Henrik Söderberg.

FAKTA

Här är aktierna med högst direktavkastning (mätt i procent)

Nobia – 10,2.

Havsfrun – 7,8.

A3 – 7,3.

Nordea – 7,1.

H&M – 6,9.

Semcon – 6,9.

Uniflex – 6,9.

Dedicare – 6,7.

Oriflame – 6,6.

Electra Gruppen – 6,5.

Sagax D – 6,5.

Handelsbanken – 6,4.

Swedbank – 6,3.

Telia – 6,2.

Ratos – 6,1.

SEB – 5,9.

Pricer – 5,9.

Resurs – 5,8

Wise Group – 5,8.

JM – 5,7.

Bilia – 5,5.

Diös – 5,3.

Peab – 5,1.

Byggmax – 5,1.

Skanska – 5,1.

Nilörngruppen – 5,1.

Malmbergs Elektriska – 5,1.

NCC – 5,0.

Rottneros – 5,0.

Hemfosa – 5,0.

Swedish Match – 5,0.

Boliden – 4,9.

Källa: Dagens Industri.

Dela med dig