Återigen starka siffror från Svensk e-handel

Av Jessika Bouveng
22 maj 20251 min lästid
En tvåsiffrig svensk e-handelstillväxt noteras för andra månaden i rad, detta enligt en mätning från Svensk Handel.

Svensk Handels E-handelsindikator visar att e-handeln omsatte 14,2 miljarder kronor i april månad. Detta innebär en ökning med 13% jämfört med april förra året och en tvåsiffrig ökning för andra månaden i rad.

Svensk Handel skriver i ett pressmeddelande att ökningen är en konsekvens av dels en högre köpesumma per konsument. Andelen konsumenter som handlade på nätet var 74%, en siffra som endast brukar återkomma vid julhandeln.

”Att vi nu har två månader i rad med tvåsiffrig tillväxt ger hopp om ett tydligt trendbrott för e-handeln”, säger Per Ljungberg, innovationschef på Svensk Handel.

En ovanligt stor andel, 24%, av handeln skedde via utländska aktörer. Likt tidigare mätningar drivs utvecklingen av lågprishandel från kinesiska aktörer, och då framförallt Temu.

LÄS MER: Trump tufsar till kinesiska nätjättar - så kan USA:s techbolag påverkas

Marknadsnyheter

Dela med dig