Aktiespararna

Axfood går på offensiven: ”Finns alltid mer att göra”

Av David Flatbacke-Karlsson
19 juni 201913 min lästid
Klas Balkow ser ljust på Axfoods framtid. Foto: Stefan Nilsson.

Denna artikel framgår ur Aktiespararen nummer 6–7 2019.

Axfoods vd Klas Balkow om: Slaget om den nye konsumenten, tillväxt på en trögrörlig marknad, digitalisering, förändrade koncept och styrkan i en lågkonjunktur.

Konkurrensen om kunderna på den ­svenska dagligvarumarknaden är enorm. Därför kan till synes låga tillväxttal få ­bolagen att jubla av glädje.

– Det kan låta konstigt att vara nöjd med att växa med 4 procent. Men den generella marknaden växer betydligt långsammare, säger Axfoods vd Klas Balkow.

Klas Balkow, som tar emot Aktiespararen på bolagets huvudkontor vid Torsplan i centrala Stockholm, konstaterar att det finns stora chanser att bryta ny mark i branschen av en särskild anledning.

– Vi kommer att äta mat, oavsett hur det står till med konjunkturen. Sedan är det underliggande positivt att vi är i ett land med ökad befolkningstillväxt. Jobbar man med mat är det en fördel att det finns fler personer som kommer att köpa mat framöver.

Klas Balkow har varit ­koncern­chef för Axfood i drygt två år. 53-åringen, som vuxit upp i Sandviken och har ett förflutet som vd för Clas Ohlson och som svensk mästare i volleyboll, basar över Sveriges näst största aktör i dagligvaruvärlden. Axfood har omkring 20 ­procent av marknaden i Sverige. 

– Jag kom till ett bolag som fungerade väldigt fint. Vi har utvecklat och stärkt våra olika butikskoncept de senaste två åren och tagit många marknadsandelar. Det är väldigt roligt.

Mycket ryms under paraplyet

Som konsument och aktiesparare har du, med all säkerhet, besökt någon eller några av butikerna som ingår i Axfood-koncernen. Mest bekant är du troligtvis med Hemköp, eller lågpriskonceptet Willys, som utgör största delen av omsättningen som uppgick till 48 miljarder kronor 2018.

– Willys har verkligen utvecklats starkt. Med visionen om att vara Sveriges billigaste matkasse erbjuder Willys låga priser och lägen dit det är enkelt att ta sig med bil. Hemköpsbutikerna däremot går ofta att hitta inne i centrum. Vi har valt att ha olika typer av butiker för att kunna möta olika konsument­beteenden, säger Klas Balkow.

Utbudet på Hemköp skiljer sig en hel del mot ­motsvarigheten på Willys, betonar Klas Balkow.

– Vi har kockar i vissa butiker som lagar mat som säljs som lunchbufféer. Det är tydligt att det går att se en bekvämlighetstrend. En konsument vill eller hinner inte alltid laga mat från grunden, men vill ändå äta bra mat. Då passar det bra att vi kan erbjuda färdiglagade rätter.

Klas Balkow understryker att Axfood gärna etablerar ­butiker på orter med tillväxt. Det är viktigt att kunna serva kunderna lokalt och där spelar även mindre butikskedjor som Tempo och Handlarn en betydelsefull roll för en levande landsbygd. 

Axfood servar även restauranger och kaféer genom Axfood Snabbgross.

– Snabbgross växer omkring 10 procent. Här finns en stor efterfrågan.

Era olika typer av grenar på affärsträdet gör er ­diversifierade?

– Absolut. Med vår sammansättning av varumärken kan vi erbjuda kunderna särskiljande matkoncept, vilket är en styrka. Sedan går det att se stora synergi­effekter mellan de olika koncepten, understryker Klas Balkow.

På väg in i en ny värld

Klas Balkow lyfter fram, utöver skiftet mot en mer bekväm konsument, digitaliseringen som sätter agendan för dagligvarubolagens verklighet framöver. Den tekniska utvecklingen skapar helt nya möjligheter.

– Vi möter närmare fyra miljoner kunder varje vecka. Kunder som blir allt mer digitala, vilket ger oss väldigt mycket data. Rätt hanterat kan vi bli mer relevanta och erbjuda ett produktutbud som passar ännu bättre för den enskilde konsumenten.

En övergång mot ett större fokus på handel på nätet går att se inom detaljhandeln. Axfood tar en större del av kakan i en snabb tillväxttakt, men Klas Balkow är noga med att betona att det fortsatt är en liten del av köpen som sker på nätet.

– Onlinehandel står för omkring två procent av den totala dagligvaruhandeln. I vårt fall är e-handeln bara i sin linda. Det är svårt att säga hur stor den här ­kanalen kommer att bli i framtiden. Men vi väljer att se ­digitaliseringen som en stor möjlighet.

Klas Balkow anser att e-handeln ställer stora, och ibland komplexa, krav på branschens arbetssätt.

– Det är inte riktigt samma sak som att beställa och leverera en bok eller ett tv-spel. När vi ska köra maten hem till dig transporterar vi varor i tre temperatur­zoner. Sedan ska vi tajma och se till att du är hemma. Vi tittar efter lösningar på att kunna komma direkt hem till ditt kylskåp, men där är vi inte riktigt framme ännu.

”Click and collect”, där kunden beställer varor på nätet och sedan hämtar upp dem i någon av Axfoods ­butiker, är ett tillvägagångssätt som fungerar desto enklare. Det fungerar bra för Willys dit många kör bil.

Mat.se och nätapoteket Apohem är två exempel på satsningar som Axfood gör inom e-handelssegementet.

– Vi ser det som kompletterande verksamheter som kommer att växa ytterligare framöver. Vi tror att det är intressant för våra kunder att få med sig enklare ­apoteksvaror hem i samband med en större handling.

Axfood har redan öppnat ett för kedjorna gemensamt konsumentplocklager, fokuserat på e-handeln, i Stockholm och fler är på gång. Inom kort kommer även bygget av ett stort automatiserat logistikcenter i Bålsta att påbörjas, som ska stå klart 2023.

– Det är nästa steg för att ta oss in i framtiden. Det ger oss en flexibilitet eftersom lagret ska hantera plock för såväl e-handel som butiker. Det går att skala upp, beroende på hur utvecklingen blir.

Klas Balkow betonar att det är ett måste för att Axfood ska vara kostnadseffektivt och därmed behålla lönsamheten.

– Och en förutsättning för att kunna hålla låga ­priser och att Willys även i fortsättningen ska ha marknadens billigaste matkasse.

Klas Balkow understryker att Dagab, Axfoods eget supportbolag inom logistik- och inköp, fyller en stor funktion i att göra det möjligt.

Lågpriskonceptet Willys utvecklas positivt, enligt Klas Balkow.

Omställning mot hållbarare tänk

Hållbarhet och åtgärder som gynnar klimatet blir allt större frågor i samhället. Sett ur ett globalt perspektiv står maten för 30 procent av världens utsläpp. Det är inte försvarbart, konstaterar Klas Balkow.

– Vi måste, tillsammans med våra kunder, så klart minska klimatavtrycken. Det är inte bara vi i branschen som vill agera mer hållbart, utan kraven kommer även från våra kunder.

Det finns mycket att göra för att skapa en hållbarare verksamhet, enligt Klas Balkow.

– Hållbarhet måste vara en kulturfråga, en integrerad del som genomsyrar hela verksamheten.

En ambition som Axfood har är att vara ledande inom bra och hållbar mat.

– Det handlar om allt från att minska matsvinnet till att fasa ut engångsartiklar av plast, vara klimatsmarta i våra transporter och att ha bra hållbara alternativ på menyn. Vi jobbar brett med hållbarhetsfrågorna och tar ansvar inom alla delar av värdekedjan.

Sommaren 2018 blev väldigt varm och torr. Det var inget som passerade Axfood obemärkt förbi.

– Det är alltid svårt att förbereda sig för vädrets makter. Jobbigast var att våra svenska bönder och jordbrukare led av torkan. Sedan blev det även ett större tryck på varor som dryck och glass. Grillförbudet gjorde sitt till också.

Risken för nya stekheta sommarmånader finns i högsta grad. Hur hanterar ni ett sådant scenario?

– Vi försöker alltid vara förutseende och förbereda oss, men i vissa fall har vi längre ledtider på till exempel olika kampanjer som gör det svårare att snabbt ställa om. Det handlar om att kunna vara så flexibla som möjligt.

Hur påverkas Axfood av den svaga kronan?

– Det är klart att en svag svensk krona påverkar prisbilden negativt på de varor vi köper från andra länder. Kronkursen kan vi inte påverka, däremot de förhandlingar vi regelbundet för med våra leverantörer och där det gäller att jobba långsiktigt och ta hänsyn till de svängningar som är, säger Klas Balkow.

Drivs av förbättringar

I en miljö där konjunkturen bromsar in är det många experter och bedömare som lyfter Axfoods aktie som ett defensivt exempel som kan trivas i en ekonomisk miljö som växer långsammare.

Klas Balkow förstår synsättet, men är mer intresserad av att prata om möjligheterna för Axfoods olika butikskoncept att nå nya höjder.

– Det finns alltid mer att göra. Vi har många fina varumärken och gillar vår ”House of brandsstrategi”.

Aktiekursen har gått starkt och är upp omkring 20 procent under 2019. Klas Balkow ser ett par faktorer som extra viktiga när det kommer till att skapa värde för de omkring 50 000 ägarna.

– Vi ska fortsätta bygga ett Axfood som är lönsamt och levererar det som vi har lovat. Vi fokuserar redan nu varje dag på att ta hand om våra kunder. Gör vi det kommer vi att lyckas över tid.



Klas Balkow är född och uppvuxen i Sandviken.


FAKTA

Det här är Klas Balkow

Född: 1965 i Sandviken.

Utbildning: Gymnasieingenjör.

Karriär: Ledande positioner på Bredbandsbolaget, Procter & Gamble, vd för Aximage (tidigare affärsområde inom Axel Johnson) och vd för Clas Ohlson. Vd och koncernchef för Axfood från 2017. Har även ett förflutet som volleybollspelare på elitnivå och har bland annat vunnit SM-guld med Lidingö.

Klas Balkow om ...

Kulturen i Axfood: ”Vi har en utmanar- och uppstickarroll som tvåa på marknaden. Den ska vi förädla och dra nytta av. Vi har flera gemensamma grundvärderingar som finns i alla våra koncept, men varumärkena får också möjlighet att utforma sin egen verksamhet.”

Konkurrensen: ”Jag tror aldrig att man ska fastna i vad konkurrenterna gör. Det är en stenhård konkurrens med många duktiga aktörer på marknaden, men för oss handlar det om att vara bra på det vi gör och få kunderna att tycka om oss.”

Urban Deli: ”Det är ett starkt varumärke (Axfood äger 90 procent av kedjan) som erbjuder det mesta. Fem butiker i Stockholm som är som en saluhall där du både kan sitta ned och äta, ta något att dricka och köpa med dig råvaror hem. Det passar perfekt för oss.”

En butik som sticker ut: ”Hemköp City vid Sergels Torg i Stockholm är lite av en flaggskeppsbutik. Så kommer framtidens Hemköpsbutiker att kunna se ut.”

Oväntad utveckling: ”Färdiga middagskassar är en briljant produkt, i mina ögon, men tillväxten har avtagit inom segmentet på senare tid. Det går aldrig till 100 procent att vara säker på hur konsumenten kommer att bete sig i framtiden och man ska aldrig vara för säker på något.”

Elitidrottandets påverkan på ledarskapet: ”Jag har lärt mig vikten av fungerande lag. Det behövs fler och olika roller för att lyckas och då skapa en harmoni.”

Det här är Axfood

Axfood bildades i sin nuvarande form år 2000. ­Bolaget är Sveriges näst största aktör inom dagligvaruhandeln med fristående koncept och varumärken som Willys, Hemköp, Tempo, Axfood Snabbgross, Mat.se och Middagsfrid. Axfood är även delägare i bland annat Eurocash, som är ­fokuserat på gränshandeln mellan Sverige och Norge, Handlarn, nätapoteket Apohem och Urban Deli.

Axfood har omkring 20 procent av den svenska marknaden och samverkar med cirka 1 200 butiker runt om i landet. 302 av dessa är egna. Rörelse­resultatet uppgick till strax över 2 miljarder kronor medan koncernen omsatte runt 48 miljarder kronor 2018. Rörelsemarginalen landade på 4,5 procent.

Axfood bildades år 2000 och tog då över Hemköps plats på aktiemarknaden. Aktien är listad på Large Cap (storbolagslistan) och börsvärdet uppgår till runt 38 miljarder kronor. Axel Johnson-gruppen är huvudägare med en ägarandel på runt 50,1 procent.


Dela med dig