Aktiespararna

Banbrytande hjälm som räddar liv: ”Talar för oss”

Av David Flatbacke-Karlsson
18 september 20188 min lästid

Hövding har haft en svängig resa på börsen.
Airbagbolaget ska skapa trygghet och lönsamhet genom teknikutveckling och expansion.
– Det är en utmaning, säger vd Fredrik Carling.

En airbaghjälm, det vill säga en krage som vidgas i samband med ett fall och växer ut till ett skydd för huvudet, som ska göra tillvaron säkrare för cyklister. Skånska Hövding har funnits i 13 år och bedrivit tillverkning i sex år.

Fredrik Carling kom in som vd för Hövding i takt med att produkten skulle kommersialiseras och göras klar för försäljning 2012.

– Det har funnits ett antal dilemman. Det har varit en utmaning att ta fram en säker konstruktion som expanderar vid ett fall och även skyddar huvudet. Sedan gäller det att kragen är så pass snygg att folk vill använda den, att det inte blir alldeles för synlig, säger han till Aktiespararen.

Bolaget har ofrånkomligen lyckats marknadsföra sin produkt på rätt sätt. I våras sprängde Hövding 100 000-vallen gällande antalet sålda airbaghjälmar. I det andra kvartalet såldes cirka 17 000 hövdingar.

– Vi svarade för ett jättefint kvartal. Omsättningen ökade över 100 procent, till 25 miljoner kronor, och vi sålde mer än 100 procent fler hövdingar än vad vi gjorde vid samma tid förra året. Bruttomarginalen noterades till 21 procent.

Hövding, som börsnoterades den 16 juni 2015, fortsätter dock att investera tungt. Bolaget går alltjämt med förlust. I det andra kvartalet uppgick Ebitda-resultatet till –11,7 miljoner kronor. Fredrik Carlings förhoppning är dock att bolaget ska vara lönsamt inom en inte alltför avlägsen framtid.

– Ambitionen är att nå en omsättning på 250 miljoner 2020 och att generera ett positivt kassaflöde. Det är det som vi fokuserar på. Vi hade inte satt den målsättningen om vi inte trodde att vi skulle kunna nå den, understryker vd:n.

Så görs förebyggande arbete

Fredrik Carling betonar att Hövding arbetar med AI-teknik och machine-learning för att iscensätta olyckor. Data är nyckeln för bolaget. Det går att se att forskningen ger effekt.

– Vi har varit med om över 2 600 olyckor där en hövding använts. Den har gjort sitt jobb och i flera fall har personer som varit med om en olycka klarat sig från allvarligare skador.

Hur ser du på konkurrensen?

– Vi är ensamma om att göra en airbaghjälm och har tagit patent på våra olika tekniker. Men vi slåss så klart om kunderna med den traditionella hjälmen och kanske även med bolaget Mips teknologi.

Både vardags- och sportcykling är trender som växer sig allt starkare i inte minst norra Europa. Fredrik Carling ser goda möjligheter att växa ytterligare i Norden.

– Men vi tittar även mycket på Tyskland och Storbritannien. Där finns det chanser till tillväxt.

I vilka miljöer används er hjälmlösning främst?

– Allra tydligast är det i storstäder, säger Fredrik Carling, och lyfter fram Stockholm, Göteborg, Malmö, Köpenhamn, London, Hamburg och Berlin som några exempel.

Vad har du själv för cykelvanor?

– Jag tar cykeln till stationen i Helsingborg dit jag tågpendlar till Malmö ifrån. Sedan är jag också ute och cyklar med familjen på helger och ledig tid.

Vilken typ av hövding används då?

– Som tur är har jag förmåner som gör att jag kan ha flera olika hövdingar (skratt). Jag har fem–sex olika skal. Just nu har jag ett som gör att jag ser lite extra sportig ut, säger Fredrik Carling och skrattar på nytt.

Att designa hövdingen på ett fint sätt är något som Fredrik Carling anser betyder mycket. Dessutom är det något som är en möjlig intäktskälla för bolaget. En vanlig hövding kostar cirka 2 700 kronor i utgångsläget och att göra den mer personlig med färg och en viss utformning innebär 300 kronor extra.

– Det har handlat om att sätta ett pris som konsumenterna kan tänka sig att betala och som även fungerar för oss. Vi måste kunna finansiera vår forskning och bli lönsamma.

Hövding har försäljning på 16 olika marknader och runt 1 100 olika återförsäljare.

– Vi finns med våra produkter på allt från större kedjor som Stadium till lokala cykelaffärer. Vi jobbar också hårt för att utveckla vår e-handel. Bland annat går det att köpa hövdingar på Amazon, säger Fredrik Carling.

Hövdings vd Fredrik Carling.

Skakig börsresa

Fredrik Carling har nu varit börs-vd i över tre år. Hövding, vars erbjudande övertecknades kraftigt, fick se sin aktie noteras på 18 kronor. Sedan har kursen svängt fram och tillbaka.

I april 2016 var aktien uppe i 30 kronor. Sedan föll den så kraftigt som till cirka 8 kronor. Efter ett starkt 2018 har kursen dock hämtat sig och är upp drygt 50 procent i år. Aktien handlas för runt 20 kronor. Fredrik Carling understryker betydelsen av att våra långsiktig.

– Marknaden reagerar som den gör. Vi försöker att inte bygga en kultur som kretsar kring enskilda kvartal. Det är roligt att se engagemanget runt bolaget. Om vi gör rätt saker över tid är jag säker på att det kommer att avspegla sig även i aktien.

Hur har inträdet på börsen förändrat ditt jobb?

– Inte så mycket som jag hade trott, faktiskt. Jag kan fortfarande fokusera på innovation och att utveckla våra produkter. Men i vissa perioder måste jag förstås jobba hårdare med finansiella frågor och kvartalsrapporter.

Hövding, som släpper två–fyra nya skal till hjälmar per säsong, känner även att bolaget ligger helt rätt till för att kunna dra nytta av det växande antalet elcyklar som syns runt om på vägarna.

– Det är riktigt spännande. Sedan är det flera större makroekonomiska trender som talar för cykling och våra produkter, understryker Fredrik Carling.

Vill bredda sig

Hövding är dock inte nöjt med att hjälmarna endast används av cyklister. Fredrik Carling ser större potential än så.

– Det finns möjligheter både inom industrier och inom det medicinska segmentet.

Du får specificera inom vilka områden?

– Det kan vara såväl byggbranschen som många andra. Du behöver skydda huvudet på ett smidigt och effektivt sätt i många jobb. Inom det medicinska handlar det om personer som lider av epilepsi eller en ökad fallbenägenhet av andra anledningar. De kan bli hjälpta av vår lösning.

Först och främst riktas energin däremot mot att bli ett lönsamt bolag och att expandera ytterligare på cykelmarknaden. 2019 släpps den tredje generationens hövding kallad Vega.

– 2023 ser jag framför mig hur vi har expanderat globalt och gått mer utanför Europa. Sedan vill vi bredda användningsområdet för vår teknik, säger Bohuslänbördige Fredrik Carling.

FAKTA

Det här är Hövding

Idén till Hövding föddes 2005–2006 av två studenter på Lunds universitet. Det var i samband med att en lagstiftning om att alla under 15 år skulle bära cykelhjälm verkställdes som tanken om en airbag-cykelhjälm för vuxna föddes.

Den första hövdingen, kallad 1.0, lanserades i november 2011. En andra generation har sedan dess lanserats medan den tredje generationen kommer att släppas 2019.

Hövding börsnoterades på First North-listan den 16 juni 2015 till ett aktiepris om 18 kronor. Bolaget har omkring 20 anställda och huvudkontoret återfinns i Malmö.

Totalt har över 110 000 hövdingar sålts. Bolaget har över 1 100 återförsäljare och försäljning i 16 länder. 15 av dessa, inklusive de nordiska länderna, återfinns i Europa medan försäljning även sker i Japan.

2017 uppgick nettoomsättningen till 56,6 miljoner kronor. Ebitda-resultatet hamnade på –31,8 miljoner kronor.

Dela med dig