Bättre än väntat från Clas Ohlson - aktien lyfter
Omsättningen steg 7,3 procent till 2 814 miljoner kronor (2 623). Den organiska försäljningstillväxten var 10 procent. Försäljningen var känd sedan tidigare.
Försäljning online uppgick till 542 miljoner kronor (494), en ökning med 10 procent.
"Precis som tidigare kan vi se hur arbetet med att göra sortimentet relevant under årets alla månader ger resultat. Vi har lanserat en stor mängd produktnyheter under årets första månader vilket bidragit till stark försäljning av både bassortiment och säsongsprodukter", uppger vd Kristofer Tonström.
Clas Ohlson-chefen skriver att man har en stark försäljning i jämförbara enheter på samtliga marknader. Ebita-resultatet uppgick till 281 miljoner kronor (206), med en ebita-marginal på 10,0 procent (7,9).
Rörelseresultatet blev 278 miljoner kronor (203), väntat rörelseresultat var 249. Rörelsemarginalen var 9,9 procent (7,7).
Resultatet efter skatt blev 208 miljoner kronor (146).
Resultat per aktie uppgick till 3,27 kronor (2,30).
Kassaflödet från den löpande verksamheten var 468 miljoner kronor (413).
Antal butiker var 241 stycken (233) och antalet medlemmar 5,9 miljoner (5,5).
I augusti var omsättningen 1 017 miljoner kronor (968), en ökning med 5 procent, varav 7 procent organisk tillväxt.
"Med en augustiförsäljning som för första gången översteg en miljard kronor har vi lyckats bibehålla ett starkt momentum i försäljningen. Den organiska försäljningsökningen uppgick till 7 procent, drivet av en stark utveckling över hela sortimentet. Vi går nu in i en höst med flera viktiga försäljningsmånader och därefter en intensiv julhandel", uppger Tonström.
Aktien får ett rejält lyft på rapporten och är i skrivande stund upp över 9%.
Vill du vara först med köp- och säljråd, aktieanalyser och nyheter – följ oss på Messenger för utskick i realtid.
Signa upp dig på vårt nyhetsbrev för att varje dag få de senaste aktietipsen, affärerna i våra aktieportföljer och nyheterna sammanfattade.