Du är här

2017-05-31

Börsdebutanten: "Ser stor tillväxtpotential"

wysiwyg_image

När nätmodehandlaren Boozt går till Stockholmsbörsen på onsdagen är det med fokus på den nordiska hemmamarknaden där det ännu finns mycket tillväxtutrymme.

Det säger Boozts ir-chef Johan Holmqvist till Nyhetsbyrån Direkt dagen före börsnoteringen.

Boozts börsintroduceras med ett teckningsintervall på 54-63 kronor per aktie, motsvarande ett börsvärde på cirka 3,1-3,5 miljarder kronor. Det kan ställas i relation till att nettoresultatet var 12,9 miljoner kronor 2016.

Den klart större och redan helt etablerade konkurrenten Zalando handlas på p/e 87 för fjolårsvinsten och 60 för nästa år (Factset-estimat), medan tillväxt- och lönsamhetsmålen liknar varandra: 25-30 procents försäljningstillväxt och mer än 6 procents ebit-marginal på 3-5 års sikt för Boozt, och 20-25 procents lönsam försäljningstillväxt 2017 för Zalando.

"Den nordiska marknaden är inte alls särskilt penetrerad än, där finns massor kvar att göra", säger Johan Holmqvist.

Boozt har inte gått ut med något om vad man strävar efter att nuvarande femårshorisont har passerat.

Bland skillnader mellan Boozt och Zalando - där den för utomstående kanske mest påtagliga är att Boozts omsättning 2016 var 1,4 miljarder kronor mot Zalandos 3,6 miljarder euro - nämner Johan Holmqvist att Boozt har färre märken, 500 mot 2.000, men "djupare kollektioner", och att Boozt vill hjälpa kunden att välja. Han jämför Boozt med NK i Sverige och Magasin du Nord i Köpenhamn.

Inriktningen på Boozt är vidare, uppger Johan Holmqvist, plagg i något högre prislägen, vilket ger högre ordervärde per köp - gynnsamt för e-handel med fri frakt och returer.

"Vi har 7-8 procent av vår omsättning från något billigare varumärken: vi tror att medium- och premiumvarumärken är en bättre modell när man har fri frakt och fria returer", säger han.

Bland konsumentfördelar med Boozt nämner Johan Holmqvist "väldigt snabba" leveranser (max två dagar), tack vare bolagets lager i Ängelholm.

Zalando ska bygga ett lager utanför Stockholm på 30.000 kvadratmeter i år. Tror du det kullkastar den fördelen med Boozt?

"Nej, det tror jag inte. Har man så många varumärken som de har så har jag svårt att tro att de kan rymmas på 30.000 kvadratmeter. Det kommer säkert att påskynda vissa leveranser, men inte i det stora hela."

Noterbart är att domänen Boozt.se ägs för närvarande av affärsutvecklingskonsulten Helène Smith i skånska Oxie utanför Malmö, där nätmodehandlaren Boozts huvudkontor ligger. Hon säger till Nyhetsbyrån Direkt att hon startade sin verksamhet 2009 - samma år som bolaget Boozt AB registrerades, men ett par år innan namnen lanserades som nätmodehandlare.

Boozt har, säger Helène Smith, hört av sig via en advokat för att få köpa domänen, men någon affär är åtminstone i nuläget inte nära förestående.

Aktien börjar handlas på onsdagen, och huvudägare inför liksom efter noteringen är riskkapitalbolaget Sunstone, Verdane, Ecco, Friheden Invest och Sampension.

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.