Aktiespararna

Börsexperten om folkaktiens rapport: "Mycket imponerande"

Av Redaktionen
28 januari 20224 min lästid
Aktiespararens börsexpert Cristofer Andersson har synat H&M:s kvartalsrapport i sömmarna.

“The H&M group’s strong recovery continues.” Så inleder VD på H&M, Helena Helmersson, sina VD-ord i den årsrapport som idag, fredagen den 28 februari, släpptes. Och visst finns fog för hennes ordval, för när siffrorna studeras framkommer mycket positivt för den hårt coronadrabbade verksamheten.

Viktiga bruttomarginalen åt rätt håll

Omsättningen, som varit känd sedan tidigare, steg från 52 549 msek till 56 813 msek, vilket i procent motsvarar en tillväxttakt om 8,1 %. Bruttoresultatet steg även det och ökade med 14,4 %, från 27 375 msek till 31 341 msek. Den viktiga bruttomarginalen avancerade samtidigt 0,1 procentenheter till 55,2.

Just bruttomarginalen har länge varit en av H&M:s stora utmaningar. År 2012 stod den på 59,5 % för att därefter sjunka för varje år tills den 2020 bottnade på 50 %. Är detta ett trendskifte eller att betrakta som ett undantag från de senaste årens nedgång? Låt oss lite senare ned återkomma till det, men först måste även rörelseresultatet presenteras.

Det fjärde kvartalets rörelseresultat landade på 6 259 miljoner kronor (3 897), vilket ska ställas mot det förväntade 5 497. Rörelsemarginalen var 11,0 procent (7,4), en viktig höjning! Resultatet före skatt blev 6 003 msek (3 665) och som avslutning på denna positiva rapport föreslår styrelsen en utdelning på 6,5 kronor per aktie, vilket är samma summa som för föregående år.

H&M:s aktiekurs senaste 5 åren

På väg tillbaka

Det är ett starkt H&M som idag får mottaga marknadens uppskattning. Strax innan cornonavåren 2020 tillträdde Helena Helmersson som VD och tog då över från den tidigare VD – Karl-Johan Persson. Den sistnämnda hade under år fått kämpa med såväl minskad försäljning som minskad bruttomarginal och således nödgats urgröpa den nettokassa som fanns.

Med en marginal på bottennivå, nettovinst strax ovanför tidigare rapporterat bottennapp och en nettoskuld strax kring 5 procent kom Helmersson in med uppgift att slutföra den transformation Persson påbörjat och länge kämpat med att etablera.

Då kom corona. Pang. Boom. Stängda butiker. Och en ännu inte fullt ut välfungerande e-handel där även flaskhalsar med såväl materiel som frakt förstörde.

Parerar utmaningarna bra

Med detta som utgångspunkt är det mycket imponerade att se hur väl Helmersson och H&M har lyckats parera alla de utmaningar som kommit med den förhärskade pandemin. Siffrorna pekar upp och antalet konsumenter och följare på de sociala medierna, inte minst Instagram, ökar.

"We see significant opportunities to grow both sustainably and profitably. The goal for 2030 is to double sales while at the same time halving our carbon footprint. Profitability is to exceed 10 percent over time.”

Kina-fokus

Kina har länge ansetts vara en viktig marknad för H&M. Inte den (ännu) största, likväl en viktig sådan. Under mars 2021 kritiserade H&M arbetsförhållandena i Xinjiang-provinsen i Kina, vilket ledde till att de väckte den kinesiska statens, och därmed folkets, ilska. Flera fastighetsägare stängde butikerna och folk bojkottade utbudet.

Sedan dess har det inte varit lika mycket skriverier, men det är tydligt att H&M:s försäljning i landet minskar. Under Q4 2020 såldes man för 2 917 msek och under Q4 2021 var siffran 1789 msek.

Beträffande bolagets största marknader fortsätter Tyskland och USA vara de största. Under Q4 minskade försäljningen i förstnämnda, medan den ökade i sistnämnda. Även den franska, svenska och ryska marknaden växer.

Pandemin inte över

Helmersson är noga med att i sitt VD-ord betona att de inte tar pandemin som över – bortblåst, utan att de är alerta och redo att möta alla nya hinder som kommer att komma.

”While we respect the ongoing challenges brought by the pandemic, we have demonstrated our ability to quickly adapt and seize opportunities that arise. Customer focus, quick action and flexibility have been key in managing the pandemic and will be just as important going forward.”

/Cristofer Andersson

(https://old.aktiespararna.se/forfattare/Redaktionen)

Dela med dig