Aktiespararna

Börsveckan: Köp guldaktien

Av Nyhetsbyrån Direkt
2 mars 20202 min lästid
Börsveckan råder till att köpa hjälmteknikbolaget Mips och guldproducenten Lundin Gold. Däremot blir rekommendationen avvakta för Hövding, Boozt, Scandic, Saab och CTT.

Det framgår av den senaste upplagan av Börsveckan.

Mips försäljning växer stadigt och kursen likaså. Bolaget siktar på miljardförsäljning 2025 och lyckas det finns fin kurspotential, skriver Börsveckan och rekommenderar köp.

Krockkuddehjälmbolaget Hövding lanserade i fjol en ny modell, 3-serien. Det betyder omställning, med fallande försäljning av den gamla modellen parallellt med lageruppbyggnad för den nya, och de närmaste kvartalen blir en viktig vägvisare. Börsveckans råd blir att avvakta.

E-handlaren Boozt kom nyligen med ett starkt bokslut. Ett högt ordervärde, hög kundnöjdhet, trovärdiga marginalmål och god branschtillväxt ska ställas mot att Boozts historiskt har haft slagiga utveckling.

"Vi står och velar lite grann, men det lutar ändå åt ett avvakta-råd efter den kursrusning vi fått se i samband med bokslutet. Skulle aktien komma ned på en fortsatt orolig börs så kan det bli ett bra köpläge", skriver Börsveckan.

Lundin Gold är på väg att starta guldproduktion i Ecuador i år och med ett fortsatt högt guldpris så ser vinstförutsättningarna goda ut de kommande åren.

"Summerat så väljer vi att trycka på köpknappen fast åt det spekulativa hållet då visibiliteten i guldpriset stundtals kan vara begränsat", skriver Börsveckan.

Scandic Hotels bokslut var bra med fin tillväxt och lönsamhet.

"Vi ser en relativt stabil verksamhet med positiv lönsamhetstrend, men virusutbrottet kan blir ett sänke i år", skriver Börsveckan och väljer att avvakta.

Saabs bokslut var lite svagt. Marknadsutsikterna är dock relativt ljusa och om bolaget kan fortsätta vässa lönsamheten kommer vinst per aktie stiga rejält i år, skriver Börsveckan men tillägger att det redan ligger i kursen. Börsveckan väljer därför att avvakta.

CTT står inför mellanår, då Boeing ska sänka produktionsvolymerna för 787 Dreamliner och då serieleveranser till Airbus A320 väntas komma i gång först 2022. Börsveckan anser att värderingen är lite för hög för ett bolag med sidledes omsättning och även om det kommer en tydlig vändning om ett par år så är det redan diskonterat, står det i analysen som landar i avvakta.

Dela med dig