Dags för Geely att välja väg
Så länge som Geely är storägare i Daimler bör bolaget inte ha representation i Volvos styrelse eller valberedning, enligt Joacim Olsson, Aktiespararnas vd.
”Nålsögat för den typen av nomineringar bör vara extra smalt”, säger han till SvD Näringsliv.
Det räcker inte med att vara storägare i Volvo för att vara säker på en styrelseplats.
Det var i februari som valberedningen överraskades av beskedet att Volvos näst största ägare, det kinesiska bolaget Geely, även blivit storägare i konkurrenten Daimler.
Volvos valberedning beslöt att dra tillbaka förslaget på Håkan Samuelsson, vd för Geelyägda Volvo Cars, till styrelseledamot.
Men inte heller i den stundande nomineringsprocessen är inte någon Geely-representant garanterad plats i Volvos styrelse, enligt valberedningens ordförande Bengt Kjell, ägarrepresentat för investmentbolaget Industrivärden, AB Volvos största ägare.
– Det är rimligt att tro att vi har samma inställning till intressekonflikter nu som i våras, säger Bengt Kjell han till SvD Näringsliv.
Enligt SvD Näringsliv kan Geely istället komma att välja att nominera en eller flera oberoende experter, till exempel en kinesisk bilexpert.
– Geely har visat att man är duktig på ägaransvar i Volvo Cars. Där har de varit framgångsrika. Det behöver inte betyda att de måste tillsätta en direktör från Geely i lastbils–Volvos styrelse. Det kan lika väl vara en svensk eller en amerikansk bilkunnig person som representerar Geely, säger Martin Sköld, docent och fordonsforskare på Handelshögskolan i Stockholm, till SvD Näringsliv.
Men Aktiespararna varnar för riskerna med detta upplägg.
– Vi vet inte vad en så kallad oberoende kinesisk ledamot kan ha för kopplingar till Geely i bakgrunden. Transparensen i Kina är ofta svag. Det gör att vi anser att nålsögat för den typen av nomineringar bör vara extra smalt, säger Aktiespararnas vd Joacim Olsson till SvD Näringsliv.
Volvos konkurrent
Så länge som Geely är storägare i Geely bör bolaget inte ha någon representation varken i Volvos styrelse eller valberedning, anser Aktiespararna.
– Jag tycker Geely borde inse att de inte ska aspirera på en plats där. Om de sätter sig där finns det en risk för att valberedningens insyn i styrelsen måste begränsas på grund av risken för intressekonflikter, säger vd Joacim Olsson.
Ashley Sutcliffe, presschef på Geely, kommenterar uppgifterna i SvD Näringsliv:
”Vi fattar inga beslut om att delta i valberedningen förrän vi har diskuterat frågorna med företrädare för andra stora, långsiktiga ägare", skriver han.
Enligt Advokat Björn Kristiansson, verkställande ledamot på svensk bolagsstyrning, är det svårt att hindra Geely från att representation i AB Volvos valberedning.
– Det måste finnas sakliga skäl för att säga nej om en ägarrepresentant har rätt till en plats i valberedningen. Det är ju inte heller unikt bland börsbolagen att man har konkurrenter med i en valberedning, säger Björn Kristiansson, till SvD Näringsliv.
Redaktionen