Därför sänker Nordea H&M
En försiktigare syn på H&M:s jämförbara försäljningstillväxt och ett antagande om en något inbromsad butiksexpansion ligger bakom Nordeas rekommendationssänkning för klädbolagets aktie.
Det framgår av en analys där rådet justerats ner till behåll, från tidigare köp, något Nyhetsbyrån Direkt rapporterade om tidigare på onsdagsmorgonen.
Nordea har sänkt sina prognoser för H&M:s försäljning 2017-2019 med 2-4 procent och för resultatet per aktie med 6-8 procent.
Sedan Nordea i fjol höjde H&M till köp har två av de tre kriterier banken satte upp infriats. Huvudägaren (Stefan Persson) har köpt mer aktier och bolagets långsiktiga investeringar nådde som väntat sin topp 2016. Däremot har försäljningsutvecklingen fortsatt att utgöra en besvikelse och detta trots lätta jämförelsetal.
"Migrationen från butiksförsäljning till online har gått snabbare än väntat men H&M:s övergång till en omnichannel-strategi tar längre tid än vad som tidigare antogs", skriver Nordea.