Aktiespararna

Den anonyma snabbväxaren

Av Christoffer Ahnemark
20 februari 201811 min lästid

Trots en stark tillväxt och kunder som Coca-Cola, Nike och Google har många aktie­sparare missat utbildnings- och konsultbolaget BTS Group.

Utbildnings- och konsultbolaget BTS Group är ett bolag som sällan får uppmärksamhet på Stockholmsbörsen. Trots sina operativa framgångar känner få till bolagets existens och aktien flyger under radarn för det stora flertalet investerare.

Kanske beror den anonyma profilen på företagets relativa litenhet, på den amerikanska framtoningen i kommunikationen eller så beror den på att aktiemarknadens intresse tenderar att flockas kring de för tillfället hetaste sektorerna. Oavsett förklaring är BTS ett företag som arbetar med ledande befattningshavare i världens allra största bolag. På den imponerande kundlistan finns flera ledande företag som till exempel Coca-Cola, Nike, Google, HSBC och Atlas Copco.

Koncernen är i dag en global ledare på affärssimuleringar och BTS fokuserar på implementeringen av strategi­arbetet. Att formulera en strategi är som bekant en sak. Men att genomföra samma strategi är en annan historia. En strategi blir dock inte bättre än sitt genomförande – och det är här konsulter från BTS kommer in.

– Innan vi startade BTS arbetade jag på ett traditionellt managementkonsultföretag och jag såg hur svårt det var för många företag att genomföra sina strategier. Jag såg även att det mesta i form av utbildningar och möten gjordes med en väldigt föråldrad metod och pedagogik. Här fanns med andra ord ett behov i marknaden, där det saknades moderna tjänster med effektiv pedagogik. Det var behovet, luckan och möjligheten, säger Henrik Ekelund, vd för BTS, till Aktiespararen vid ett möte på huvudkontoret på Östermalm, Stockholm.

Har det blivit som du hade förväntat dig vid starten?

– Jag tycker att vi har varit trogna vår idé. Efter ungefär ett år av verksamhet samlade vi oss under en efter­middag för att bestämma vår långsiktiga vision. Till slut bestämde vi oss för visionen ”nummer 1 i världen” och att vi skulle bli bäst och störst på affärssimuleringar och strategi­genomförande. Storslaget kan man tycka, men vi har haft en hög målsättning från början.

Sedan starten har också bolaget skördat framgångar på den internationella marknaden.

– Inom vår nisch skulle jag säga att BTS upplevs som en av de mest globala och heltäckande spelarna på marknaden. Trots att vi är ett globalt företag i miniatyrformat så lyckas vi få ihop det här på ett bra sätt.

Likt de flesta tjänsteföretag eftersträvar BTS goda kund­­relationer och i snitt stannar en kund 7 år hos bolaget. Den svenska industriklenoden Atlas Copco var bolagets första kund och den långa kundrelationen har länge varit lönsam för båda parter.

– Vår första kund var Atlas Copco och bolaget är fortfarande en BTS-kund efter 31 år. Genom åren har ett antal tusen chefer på Atlas genomgått en utbildning inom kundfokus och lönsamhetstänkande via oss. För 31 år sedan hade Atlas-koncernen en marginal på cirka 10 procent och i dag ligger marginalen över 20 procent på en mycket högre omsättning. Det är en oerhört kul resa att vara med på.

På intäktssidan genereras mer än 60 procent av BTS intäkter från lärarledda seminarier så kallade work-shops, medan kundanpassningar och licensintäkter svarar för resterande del av intäktsbasen. Samtidigt lever vi i en alltmer digitaliserad värld, där mer och mer av kundinteraktionen sker på den virtuella spelplanen.

Tror du att mötet med kunden kommer att övergå till att bli helt digitalt i framtiden?

– Vi gör både och i dag. Dels har vi digitaliserade erbjudanden och dels face-to-face-erbjudanden. Det är ingen tvekan om att det digitala ökar i termer av utbildning och att F2F i procent minskar. Om syftet är att överföra information tar det digitaliserade över nästan helt och hållet.

– Inom det som vi ägnar oss åt med att lära sig nya beteenden, att ändra sin uppfattning, att nätverka och arbeta tillsammans på nya sätt, tror vi att det fysiska mötet kommer att finnas kvar. Digitala verktyg kommer att användas för att få ut mycket mer av det fysiska mötet. Både före, under och efter själva mötet har ägt rum.

Blickar vi ut i världen ser vi en global konjunktur som för närvarade accelererar och tiderna är i allmänhet goda för både BTS och för många av bolagets kunder.

– När vi talar med våra kunder så bekräftas bilden av att vi har en god global konjunktur, där i stort sett alla huvudmarknader växer.

Marknaden som BTS är nischat mot kännetecknas också av tillväxt. När förändringens vindar blåser uppstår naturliga omställningsbehov i organisationer och behovet av företagets tjänster ökar.

– Baserat på tillgängliga siffror uppskattar vi att värdet på den marknaden som BTS vänder sig mot är omkring 30 miljarder USD (cirka 240 miljarder kronor). Det finns en viss konjunkturkänslighet i efterfrågan, men i snitt växer totalmarknaden 4–5 procent per år.

Siffran på totalmarknaden kan jämföras med BTS omsättning under rullande 12-månader på 1,3 miljarder kronor inkluderat det nyligen aviserade förvärvet av Coach in a Box.

Samtidigt har koncernen en betydande exponering mot USA och regionen står för omkring hälften av alla intäkter.

BTS främsta marknad finns i USA och regionen står för omkring hälften av koncernens intäkter

För närvarande befinner sig den amerikanska ekonomin i den tredje längsta expansionen i historien. Sedan den stora recessionen år 2009 har ekonomin i USA expanderat i över 100 månader jämfört med historiska snittexpan­sioner på 40–50 månader.

Med historien som guide i konjunkturriktningen går det därför att argumentera för att den amerikanska ekonomin befinner sig sent i cykeln, även om den aviserade skattereformen har potential att ge ekonomin en sista reflationsfas.

Hur ser du på risken för en amerikansk recession?

– Jag ser inga tecken på att den här positiva konjunkturen skulle brytas i USA. Sedan vet man att varje konjunkturuppgång har ett slut. När slutfasen kommer är den svåra frågan. Men vi jobbar långsiktigt när vi bygger vårt företag snarare än att titta på konjunkturen. Sedan har vi varit med om tre recessioner i bolagets historia och när de kommer så försöker vi att se nedgången så tidigt som möjligt. Men det får vi ta när det kommer.

Hur skulle du vilja beskriva konkurrenstrycket i den här branschen?

– Det är en väldigt fragmenterad marknadsbild med en stor mängd små- och medelstora utbildningsbolag som BTS konkurrerar med. Det kommer även in fler nya, mer digitalt specialiserade aktörer på marknaden. Många universitet och högskolor har också något som kallas ”Executive Education”. Samtidigt skiljer sig erbjudanden mellan leverantörer. Det är inte så att företagen kan köpa in ”ett kilo Strategy Execution”, utan erbjudanden är olika. Vi upplever också att våra konkurrenter är mer utbildningsorienterade medan BTS är resultatfokuserade, vilket ger oss konkurrensfördelar.

Historiskt har BTS haft en profil av organisk tillväxt. Men ni börjar bli mer aktiva på förvärvssidan. Är förvärvsdriven tillväxt något som vi kan förvänta oss mer av i framtiden?

– Under den senaste 10-årsperioden har vi i snitt vuxit 11 procent per år valutarensat. Av denna tillväxttakt är 10 procentenheter organisk medan 1 procentenhet är förvärvad. Vi bedömer att vi absolut kan öka den förvärvade tillväxttakten. Skälet är att vi har kommit upp i en global täckning och en skala som gör det attraktivt att sälja till oss. Med stigande teknologikostnader och ökad globalisering är det också många mindre spelare som inte riktigt mäktar med förändringstrycket. Målsättningen är att väsentligt öka förvärvsdelen som andel av den totala tillväxttakten framöver.

En annan faktor som påverkar tjänsteföretag är fram­växten av artificiell intelligens (AI). En del bedömare, exempelvis Teslas grundare Elon Musk, har varnat för vilka risker som teknologin kan medföra och i risk­zonen finns även kvalificerade yrken.

Andra bedömare menar att AI är ett naturligt nästa steg i utvecklingen och att teknologin kommer att accelerera framstegen för mänskligheten.

Artificiell intelligens är ett kontroversiellt område som växer snabbt och flera bedömare har varnat för teknologin

Vad är din syn på artificiell intelligens? Vad betyder AI för BTS?

– Det är en stor möjlighet. AI skapar stora omställningsbehov i företagen. När du använder artificiell intelligens så försvinner en del jobb och många andra jobb förändras eller nyskapas. Hela den förändringsprocessen är en möjlighet för BTS som hjälper till med sådana förändringar. Ju mer förändring, desto mer möjlighet för BTS.

Du tror inte att artificiell intelligens kommer att ersätta mänskliga bolagsledningar? Att det enbart är en dator som styr och kontrollerar företagen i framtiden?

– Inte under överskådlig tid. Det är ingen tvekan om att artificiell intelligens kommer att ersätta och förändra många jobb. Men i de arbeten som kräver mycket omdöme, intuition och erfarenhet kommer det sannolikt att ta lite längre tid. Men vem vet?

Sammantaget ser framtiden ljus ut för BTS. Marknaden utvecklas i rätt riktning och bolaget har en god plattform för fortsatt tillväxt, både organiskt och genom förvärv. Risker finns alltid längs vägen i form av ny konkurrens och om konjunkturen eventuellt skulle försämras. Men de långa kundrelationerna och den ledande marknadspositionen ger BTS goda förutsättningar för att nå nya framgångar.

Bolaget trivs bäst när förändringens vindar blåser och allt tyder på att förändringstrycket i världen kommer att fortsätta öka – inte minska – i framtiden. Det är goda nyheter för BTS.

Christoffer Ahnemark

BTS vd, grundare och största ägare Henrik Ekelund

FAKTA

Henrik Ekelund, största ägare, grundare och vd för BTS Group

Ålder: 62 år.

Bor: Schweiz.

Utbildning: Civilekonom Handelshögskolan Stockholm.

Reser: Cirka 120 dagar om året.

Favoritstad: ”Stockholm är min hemstad, annars gillar jag Amsterdam och New York”.

Egen förebild: ”Mina föräldrar med väldigt bra värderingar”.

Framstående företagsledare: ”Herb Kelleher, grundare och tidigare vd för Southwest Airlines”.

Dela med dig