Aktiespararna

Den nytänkande elbilen – svenskt eko från förr

Av Redaktionen
4 februari 20205 min lästid
Denna artikel framgår ur Aktiespararen nummer 1 2020.
Shania Twains 90-talsdänga med texten “So, You’ve Got a Car. That Don’t Impress Me Much” spelas när vi rullar in på Tesla-fabriken i Fremont, Kalifornien. Att besöka Tesla är lite som att hälsa på en tech-startup och klassisk biltillverkare på samma gång. Det knackas kod och bockas plåt i samma byggnad.

Dagen vi besöker Tesla ska deras första elektriska pickup, Cyber­truck lanseras. Stilbrytande design utlovas. Något man verkligen lever upp till när världen får se bilen avtäckas. Designspråket är brutalt och futuristiskt. En symbol för att Tesla vill ligga i framkant.

Men att tillverka elbilar är Tesla långt ifrån först med. Faktum är att världens största elbilsfabrik hade kunnat ligga i Sverige. Vore det inte för en brand i Norrköping år 1905 så hade historien kunnat ta en helt annan vändning.

Vi backar bandet till förra sekelskiftet då bilindustrin stod vid ett vägskäl. Tyskarna Benz och Daimlers förbränningsmotorer hade slagit igenom. Samtidigt var nästan 40 procent av alla sålda bilar i USA kring förra sekelskiftet elektriska – tack vare Thomas Edison.

Men en av hans vassaste utmanare var faktiskt svensk. År 1900 hade nämligen Waldemar Jungner grundat Ackumulator Aktiebolaget Jung­ner efter studier i Uppsala och KTH kring laddbara batterier.

Därför satt han med finansiärer, journalister och sin fru på hotell Anglais i Stockholm en dag år 1900 för att se premiären av hans batteridrivna bil. Målet var att köra runt Humlegården så lång tid som möjligt på en laddning. Det måste ha sålts ett och annat glas på hotell Anglais den där dagen, för när tidtagaruret till sist stannade klockades hela 12 timmar. Världsrekordet var ett faktum.

Borta i USA kände sig Thomas Edison hotad av utmanaren från Sverige. Edison satt på outtömliga resurser så vart än Jungner vände sig i världen så hamnade han i segdragna patenttvister. Jungner kämpade, men finansieringen sinade. Spiken i kistan för hans elbilssatsning kom 1905 då fabriken brann ned.

Ett svenskt snilleföretag gick om intet. Jungner var utblottad och utmattad. Edison satt ohotad i elbilsförarsätet. Åtminstone under 1900-talets första årtionde.

Men spiken i kistan för Edisons elbilar kom till sist när Henry Ford började massproducera sin T-Ford med förbränningsmotor på 20-talet. Elbilen konkurrerades ut och i stället blev oljeindustrin en av 1900-talets vinnar­branscher.

Elbilen förblev helt bortglömd till 2012 då Tesla Model S började rulla på gatorna – tack vare Elon Musk. När man ser honom i Youtube-klippet från Cybertruck-lanseringen så framställs elbilen som en besökare från framtiden. Men elbilen är alltså i själva verket ett eko från förr.

Det är ödets ironi att Daimler-Benz och många andra traditionella biljättar så här 120 år senare rotar bland Jungners och Edisons idéer för att börja elektrifiera sin bilflotta. Tesla å andra sidan har planerat för en elbilsvärld i ett decennium.

Det ger skalfördelar inom batteriproduktion, mängder av data från flottan som rullar på vägarna och erfarenhet av att bygga bra bilar. Så bra att Tesla Model 3 fick högsta säkerhetsbetyg i senaste Euro NCAP. Men frågan är om Teslas försprång räcker när Volkswagen, Daimler, Volvo, Nio och mängder av andra kinesiska elbilsmärken trappar upp fighten med miljarder på fickan.

Klart är i alla fall att 2020 blir ett oerhört spännande och transformativt år då flera stora tillverkare på allvar ger sig in i elbilskampen samtidigt som Tesla skruvar upp produktionen i Shanghai och sätter spaden i marken för sin nya Berlin-fabrik.

Blickar vi ytterligare tre till fyra år fram i tiden så kommer de långsiktiga marknadsandelarna utkristalliseras i takt med att världens gator fylls med allt fler elbilar från allt fler märken.

Tesla och ett antal kinesiska tillverkare har förvisso fått ett litet försprång – men jättarna vaknar nu snabbt ur diesel-dvalan.

För oss som investerar i svensk industri och teknologi kommer den omvälvning som bilindustrin står inför att bli ett oerhört viktigt ledtema att förstå sig på i takt med att leverantörskedjor och kundbeteenden omdanas.

Vilka tillverkare som blir de långsiktiga elbilsvinnarna, ja det är nästan omöjligt att svara på just nu. Men en sak är i alla fall säker. Om Waldemar Jungner sett dagens biltillverkare lansera sin första elbil under 2020 så hade han säkert konstaterat torrt:

“So, You’ve Got an Electric Car. That Don’t Impress Me Much.”

Ett svenskt snilleföretag gick om intet.

Skribent: Oscar Karlsson, fondförvaltare på Handelsbanken Fonder

Dela med dig