Aktiespararna

Detaljhandelsbolagets stora ras

Av Nyhetsbyrån Direkt
8 januari 20181 min lästid

Det brittiska detaljhandelsbolaget Mothercare, som säljer produkter för barn, vinstvarnade på måndagsmorgonen och faller 26 procent på Londonbörsen.

Mothercares jämförbara försäljning sjönk under tolvveckorsperioden till den 30 december med 7,2 procent, enligt ett pressmeddelande. Mothercares online-försäljning, som utgjorde 42 procent av bolagets totala försäljning i landet, sjönk samtidigt med 6,9 procent.

"Som vi signalerade i november har det skett en försvagning på den brittiska marknaden med lägre trafik i både butiker och online", kommenterar vd Mark Newton-Jones.

I utlandet minskade Mothercares försäljning med 3,0 procent i jämförbara valutor och 6,8 procent i faktiska valutor. Nyckelmarknader visade dock tecken på förbättring mot slutet av perioden, heter det.

Online-försäljningen i utlandet steg 8,5 procent i jämförbara valutor och 7,4 procent i faktiska valutor.

Bolaget bedömer att koncernens justerade resultat för räkenskapsåret som slutar omkring mars/april kommer att uppgå till cirka 1-5 miljoner pund.

Dela med dig