Aktiespararna

"Elbilen kan hota SKF"

Av Nyhetsbyrån Direkt
1 september 20173 min lästid

SKF:s vd Alrik Danielson hävdade i somras att kullagerbolaget ligger bra till inför bilbranschens omställning till eldrivna fordon, eftersom SKF inte är låsta till traditionella drivlinor utan säljer komponenter och därför kan anpassa sig till elbilarnas behov.

Dessutom säljer SKF främst sina lager till bilhjulen -och därtill kopplade system och inte till drivlinan (motor/växellåda etc), varför man inte är lika drabbad som de konkurrenter som är mer tungt inriktade mot drivlinan. SKF är vidare leverantör och partner till just Tesla, som har prisat sin svenska leverantör för hög kvalitet.

Resonemanget imponerar föga på UBS: den schweiziska banken hävdar i en färsk analys att det trots allt finns 50-75 procent färre kullager i en elbil än i en vanlig bil, varför både volymer och priser lär pressas på bred front i takt med ökande elbilsanvändning.

UBS sänker därför sina långsiktiga prognoser för rörelseresultatet i SKF Automotive med 10 procent, upprepar sin säljrekommendation för SKF -aktien, och sänker riktkursen från 150 till 140 kronor.

Analysen bygger på antaganden från UBS bilteam om en global elbilspenetration på 14 procent 2025, och hela 31 procent i Europa, där SKF har 44 procent av sin Automotive-försäljning.

"Vi väntar oss att detta bara minimalt kommer att pressa SKF (https://old.aktiespararna.se/popin/1828):s volymtillväxt fram till år 2020, men fem år senare har pressen ökat till 1,1 procentenhet", skriver UBS. Den totala volymtillväxten för SKF tror UBS har bromsat till 1,4 procent år 2025 - förutom elbilstillväxten lär "anemisk marknadstillväxt utanför Asien och Stillahavsområdet" och sjunkande marknadsandelar för SKF i Kina tynga, heter det.

Dessutom spås ökande prispress i takt med att SKF och dess konkurrenter slåss om en sjunkande marknad till följd av de färre komponenter som alltså tros behövas i elbilarna.

UBS nämner vidare en jämförelse som banken har låtit göra av kvaliteten hos kullager från SKF med den hos lager från konkurrenterna Schaeffler och två kinesiska märken, C&U och ZEN. Testet utfördes av det amerikanska testcenter som enligt UBS anlitas även av biltillverkare inför deras leverantörsbeslut.

Resultatet var nedslående för SKF C&U var bäst, trots ett 68 procent lägre pris än vad SKF lagret kostar i dess amerikanska distributionskanal.

Theo Kjellberg, presschef på SKF, kommenterar testet för Nyhetsbyrån Direkt:

"Helt klart är det så att de kinesiska tillverkarna blir bättre på kvalitet, men vi skulle nog lyfta fram att kvalitet och prestanda är något som man testar och utvärderar i en applikation under en längre tid, och inte enbart i ett labb eller genom att analysera endast stålets komposition. Att ett lager har en jämn och hög prestanda i kundens applikation, under hela dess livslängd, är något helt annat", säger han.

Dela med dig