Electrolux ökade rörelseresultatet mer än väntat
Omsättningen sjönk 7,5 procent till 31 276 miljoner kronor (33 819). Utfallet kan jämföras med Modular Finances analytikerkonsensus som låg på 31 614. Den organiska försäljningstillväxten var 1,8 procent (6,8).
Enligt vd Yannick Fierling fortsatte bolagets huvudvarumärken i Europa att överträffa marknaden medan den allmänna marknadsefterfrågan minskade något med ökat konkurrenstryck och en ersättningsdriven efterfrågan.
I Nordamerika minskade marknadsefterfrågan något under kvartalet, men bolaget lyckades att fortsätta överträffa marknaden.
I Latinamerika ökade konsumentefterfrågan något.
Rörelseresultatet blev 797 miljoner kronor (419), väntat rörelseresultat var 710. Rörelsemarginalen var 2,5 procent (1,2). Rörelseresultatet inkluderade en positiv effekt från avyttringen av varumärkesportföljen Kelvinator i Indien om 180 miljoner.
“Rörelsemarginalen förbättrades, med en positiv påverkan från Nordamerika där listprishöjningar kompenserade för ökade kostnader relaterade till amerikanska tullar som infördes under kvartalet”, säger Fierling.
Resultatet före skatt var 362 miljoner kronor (-112).
Resultatet efter skatt blev 178 miljoner kronor (-80), och per aktie 0,66 kronor (-0,30).
Det operativa kassaflödet efter investeringar uppgick till -741 miljoner kronor (1 226).
“Under de kommande kvartalen kommer vi att öka vårt fokus på de viktigaste förändringsområdena och driva snabbhet och flexibilitet i organisationen”, säger Fierling.
Marknads- och affärsutsikterna för året lämnas oförändrade.
Vill du vara först med köp- och säljråd, aktieanalyser och nyheter – följ oss på Messenger för utskick i realtid.
Signa upp dig på vårt nyhetsbrev för att varje dag få de senaste aktietipsen, affärerna i våra aktieportföljer och nyheterna sammanfattade.