Essity ökar vinsten i Q2
Omsättningen sjönk 1,2 procent till 36 617 miljoner kronor (37 078). Utfallet kan jämföras med Bloomberg analytikerkonsensus som låg på 36 588. Den organiska försäljningstillväxten var -0,9 procent (7,7), varav volym 0,4 procent och pris/mix -1,3 procent. Exklusive omstruktureringar och lämnade kontrakt ökade volymerna med 2,9 procent.
"Alla kategorier rapporterade högre volymer, exklusive omstruktureringen i Professional Hygiene, och inom flera kategorier växte vi snabbare än marknaden. Kvartalet visar resultatet av vårt ökade fokus på lönsam volymtillväxt baserat på attraktiva produkterbjudanden, ökade investeringar i försäljning och marknadsföring och kostnadsbesparingar", uppger vd Magnus Groth i rapporten.
Ebita-resultatet uppgick till 5 237 miljoner kronor (4 131), med en ebita-marginal på 14,3 procent (11,1).
Det justerade ebita-resultatet uppgick till 5 398 miljoner kronor (4 617), väntat 4 819, med en justerad ebita-marginal på 14,7 procent (12,5).
Essity lämnar ingen prognos. Bolaget upprepar sina finansiella mål som presenterats nyligen.
"Vi lämnar ännu ett starkt kvartal bakom oss där alla affärsområden bidragit till lönsam tillväxt och till vårt fortsatt goda kassaflöde. Gynnsamma långsiktiga marknadstrender i kombination med Essitys framgångsrika innovationer, starka varumärken och effektiviseringsarbete ger oss förutsättning att fortsätta öka bolagets värdeskapande framöver", uppger Essity-chefen.
Vill du vara först med köp- och säljråd, aktieanalyser och nyheter – följ oss på Messenger för utskick i realtid.
Signa upp dig på vårt nyhetsbrev för att varje dag få de senaste aktietipsen, affärerna i våra aktieportföljer och nyheterna sammanfattade.