Du är här

2017-06-21

Exklusivt: Från bubblare till storsäljare: ”Enorm resa”

wysiwyg_image

I Bergslagens djupaste skogar för en av de svenska aktiekurskometerna sin vardagliga tillvaro.
Nu berättar Kopparbergs vd Peter Bronsman om hur bolaget tagit Sverige och inte minst Storbritannien med storm, om hur inledande motgångar byggde ett världsimperium av cider och om drömmen att bli ännu större på hemmaplan.

Mitt i Bergslagens susande skogar och vackra naturmiljö.

I en ort med omkring 4 000 invånare. Där återfinns en av de riktiga raketerna på börsen.
 
Kopparbergs bryggeri har fått se sin aktie rusa med över 2 500 procent sedan marknadspremiären i november 1999.

– Det har varit en enorm resa. Jag vågade inte riktigt hoppas på det när jag gjorde bilresan hit från Kungsbacka, tillsammans med min bror, sent i december 1992, säger Peter Bronsman, vd för Kopparbergs bryggeri, till Aktiespararen.

Bryggeriet har anor från 1882. Men hade före Peter och brodern Dan-Anders intåg stått övergivet i ett par år. Duon räddade bryggeriet från nedläggning, men fick till sin stora fasa se stora delar av anläggningen brinna ned kort 1995.

– Vi var ganska fattiga redan innan branden, om man ska vara ärlig. Förstörelsen gjorde det inte enklare, men samtidigt föddes något där och då. Vi vägrade att ge upp och knöt näven.

Fått lön för mödan

22 år senare går det inte att säga något annat än att det hårda jobbet gett resultat. Kopparberg är nu en miljardkoncern, med ledande ställning inom cidersegmentet i både Sverige och stora delar av Europa och världen. Bolaget har fem produktionsanläggningar runt om i landet och har dubblerat antalet anställda sedan 2013. Är Sveriges näst största bryggeriföretag efter Spendrups bryggeri.

wysiwyg_image

Kopparberg är stort inom såväl dagligvaruhandeln, där mer lätthaltiga drycker säljs, som inom alkoholbranschen. Flera kända varumärken, så som Zeunerts och Sofiero, tillhör Kopparberg.

– Våra storsäljare utgör 30 procent av cidersortimentet på Systembolaget i dag. Päroncidern fortsätter att vara väldigt populär. Vi kom på idén till starkcidern 1995, och naturligtvis fick vi större möjligheter av Sveriges inträde i EU samma år.

Varumärket Kopparberg har kommit att bli uppskattat. Inte minst i Storbritannien och på Irland. Inträdet på den brittiska marknaden banade väg för en enorm internationell expansion.

– Det har gått snabbt att utvecklas. Sedan har vi även ledande positioner i bland andra Grekland, Spanien och Cypern. Totalt säljer vi våra drycker till runt 45 länder.

Politisk turbulens oroar

Storbritannien utgör ungefär hälften av Kopparbergs omsättning. Den politiska oron, som uppstått i samband med det kommande utträdet ur den europeiska unionen, har satt avtryck på bolagets aktiekurs. Aktien föll omkring 10 procent efter att resultatet av folkomröstningen som mynnade ut i en framtida brexit offentliggjordes i samband med midsommarmorgonen och ovissheten har fortsatt att påverka kursen.

– Jag känner faktiskt ingen större oro för brexit i sig. Det spelar ingen roll om det är Theresa May eller någon annan som sitter som premiärminister utan det viktigaste är att britterna gillar vår cider och våra andra drycker. Det gör människorna verkligen, så där är jag inte ett dugg orolig. Sedan är det klart att det är tråkigt att aktien har gått ned och att vi lider av valutaeffekterna som uppstår, säger Peter Bronsman, och fortsätter:

– Men vi tjänade ändå massvis av pengar i Storbritannien 2016. Vi växte med omkring 14 procent där. Det är ingen dålig siffra, och då går det bara att tänka sig hur mycket vi hade tjänat med en stark pundkurs.

Spännande framtid

Kopparbergs bryggeri har flera nya lanseringar på gång under 2017. Peter Bronsman beskriver starten på året som god och blickar framåt.

– Det ska bli spännande att se hur det kommer att gå med vårt nya craftsegment inom både öl och cider. Jag vill alltid att vi ska växa vidare, men kommer inte att ge någon exakt prognos. Vi har mycket jobb att göra i både Sverige, Storbritannien och resten av världen, säger han.

FAKTA

Kopparbergs bryggeri

Grundat: 1882.

Huvudkontor: Kopparberg, Västmanland. En ort med omkring 4 000 invånare som ligger i Ljusnarsbergs kommun i Örebro län. Ligger cirka åtta mil norr om Örebro.

Här finns produktionsanläggningarna: Kopparbergs bryggeri i Kopparberg, Zeunerts bryggeri i Sollefteå, Sofiero bryggeri i Laholm, John Scott’s bryggeri i Göteborg. Banco bryggeri i småländska Skruv används för distribution.

Mest kända varumärken: Kopparberg cider, Zeunerts (merke, ale och julmust), Sofiero, Höga Kusten, Fagerhult, Rickys IPA, 1857, Frank’s (vodka, gin och energidryck), Dufvemåla vatten.

Antal anställda: Ungefär 650 (varav cirka 200 i Kopparberg).

Omsättning (2016): 1,8 miljarder kronor.

EBITDA (2016): 372,7 miljoner kronor.

Rörelseresultat (2016): 316 miljoner kronor.

Rörelsemarginal (2016): 16,7 procent.

Aktiekursutveckling: Cirka 2 555 procent upp sedan noteringen på NGM i november 1999. Aktien startade på 8,5 kronor och handlas nu för omkring 235–240 kronor. En historisk topp nåddes i 25 juli 2016 då kursen stod i 324 kronor. Efter det har aktien backat markant. Den är ned omkring 3 procent hittills 2017.

Peter Bronsman om:

Hur enkelt det kan vara att göra affärer: ”Vi har väldigt duktiga på att tajma trender rätt. Sofiero-ölen var en briljant affärsidé. Vi kom på att sälja dem i multipack, tio burkar för 100 kronor, och det var inte konstigare än att vi hade tagit fram en välbryggd öl som smakade gott till ett billigt pris. Likadant var det när vi kom in i Storbritannien i slutet av 1990-talet. Där hade de nästan total avsaknad av cider på marknaden, och vi såg en möjlighet att sälja in våra olika smaker. Vi fick britterna att tro på oss och ta oss till sina hjärtan.”

Testlanseringen på klassiska Walmartvaruhusen: ”Walmart har samma ägare som brittiska Asda, där vi återfinns, och det är på den vägen som vi halkat in där. Nu ska vår cider provsäljas på 21 varuhus i New York. Sedan får vi ta ställning till framtiden. Vi ser USA som en marknad med stor utvecklingspotential.”

Intresset för bolaget: ”Vi har 6 000 aktieägare i dag. Det är roligt att se utvecklingen, och vi jobbar ständigt på att bli bättre på informationsgivning. Som aktieägare i Kopparberg ska du känna dig trygg.”

Vikten av att behålla hjärtat och själen i Kopparberg: ”Jag skulle ljuga om jag sa att det inte finns större bolag som vill köpa upp oss och våra varumärken. Det säger sig självt att vi säljer dubbelt så mycket cider som Heineken. Flera friare har hört av sig genom åren, men vi är i Kopparberg för att stanna. Jag vill ge tillbaka till orten som gett mig förtroende och vara med och skapa fler arbetstillfällen. Vi ska utvecklas vidare här.”

Sina bästa råd till aktiesparare: ”Det handlar mycket om att gå på magkänsla. Sparande är väldigt individanpassat. Det gäller att hitta en strategi som känns bra. Naturligtvis måste man känna av hur mycket risk man är villig att ta och agera därefter.”

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.