Aktiespararna

Exklusivt: Hungrig matjätte tar klivet ut i en ny värld

Av David Flatbacke-Karlsson
17 augusti 20175 min lästid

Digitaliseringen ställer helt andra krav – även på etablerade börsjättar.
Nu bryter klassiska Ica ny innovationsmark.
– Det är så vi ska ta oss in i framtiden, säger vd Per Strömberg.

Den ständigt utvecklande digitaliseringen påverkar samhället ur alla aspekter.

En dagligvarustorhet och aktiespararfavorit kommer heller inte undan förändringarna.

Nu lanserar Ica innovationsbolaget Icax – som ska ta den jubilerande matjätten mot nya höjder.

Ica, eller Ica Gruppen som bolaget heter formellt, firar 100 år i år. Det klassiska svenska storbolaget har dock inga planer på att leva i det förgångna. Ica är fullt medvetet om den redan hårda konkurrensen, inom både fysisk- och webbaserad mathandel, och väljer nu att ta nästa steg.

Dagligvarujätten lanserar nu innovationsbolaget Icax.

– Det är så vi ska ta oss in i framtiden. Vi startar en intern innovationshubb, som ska fånga upp interna idéer och sedan kunna utveckla dem snabbt. Sedan ska vi även, genom Icax, skaffa oss bra samarbeten med partners och på sikt kan det även bli förvärv, säger vd Per Strömberg till Aktiespararen efter att bolaget redogjort för sitt andra kvartal på onsdagen.

När kan vi se en effekt av Icax?

– Målsättningen är att kunderna ska se tjänster som utvecklats inom Icax redan i år, tanken är att hubben ska hjälpa oss att snabbare utveckla kunderbjudandet i och mellan gruppens bolag.

Mycket på gång

Det är inte bara Icax som ska sjösattas. Ica Gruppen har även fullt sjå med att genomföra förändringar på den viktiga baltiska marknaden.

Ett slutförande av Iki-förvärvet i Litauen och att konvertera butiker i Estland står högt på agendan, enligt Per Strömberg.

– Avtal är skrivet med Iki. Vi hoppas ha affären godkänd av konkurrensmyndigheten i det fjärde kvartalet. Vår tro är att det ska gå. Sedan håller vi på att göra två varumärken till ett i Estland. Tidigare har vi haft både Rimi och Säästumarketbutiker, men nu ska alla bli av Rimislag. Några få butiker kommer vi att stänga. De inledande indikationerna känns positiva. I Lettland har vi varit marknadsledare i många år.

Marknaden besviken

De spännande framtidsbeskeden till trots blev aktiemarknaden besviken när kvartalsrapporten offentliggjordes. Ett lägre rörelseresultat, en lägre omsättning plus svagare tillväxt i Ica Sverige än vad analytikerna hade förväntat sig fick investerarna att surna till. Aktien, som stigit kraftigt i värde tidigare i år, tappade omkring 6 procent på rapporten.

– Vi är nöjda med det underliggande resultatet. Rörelseresultatet är, om man justerar för engångseffekter som avyttringar av fastigheter i Norge (och Inkclub), på samma nivå som under föregående period förra året. Ett stabilt kvartal som är i linje med våra långsiktiga finansiella riktlinjer, säger Per Strömberg.

Per Strömberg är väldigt nöjd med utvecklingen när det handlar om onlineförsäljning.

– Den steg med 46 procent i det andra kvartalet. Det är väldigt fina siffror som smäller högt på marknaden. Just nu har 200 av våra butiker försäljning online. 550 har färdiga matkassar och allt fler butiker blir sugna att haka på när de ser hur bra det går, säger Per Strömberg.

Ica-aktien är, trots den stora nedgången på onsdagen, upp omkring 17 procent i år.

FAKTA

Per Strömberg om:

Sin syn på konkurrensen: ”Axfood har klart starkast utveckling just nu Deras jämförelsebara försäljning var bättre än vad vår var i det andra kvartalet. Coop publicerar inga försäljningssiffror, men vi vet att de ligger en bra bit bakom oss.

Förklaringen till varför Ica växer långsammare än marknaden: ”Vi växte med 4,8 procent försäljningsmässigt medan HUI:s preliminära siffror indikerar att handeln växte med omkring 6 procent i det andra kvartalet. Men de har sagt att de kommer att justera ned sina siffror. Vår bästa tro är att vi växer i linje med marknaden.”

Apotek Hjärtats utveckling: ”Här är vi väldigt glada över hur det ser ut. Både i de fysiska butikerna och på nätet ser vi fina siffror och en god framtid.”

Vad som väntar butiksmässigt: ”Vi kommer att öppna 12–15 nya butiker i Sverige under 2017, med fokus på storstadsområdena, och 7–8 i Baltikum. Sedan befinner vi oss i en trend där fler butiker stängs än öppnas och fokus läggs mer digitalt. I Sverige har vi cirka 1 300 butiker just nu.”

Hur 100-årsjubileumet ska firas: ”Det gör vi genom att ta sikte på framtiden. Vi har sjösatt massvis av initiativ, både på lokala-, regionala- och centralt håll, och dessa handlar om viktiga områden för oss och våra kunder. Bland annat om hälsa och hållbarhet."

Dela med dig