Aktiespararna

Exklusivt: Så ska H&M vända trenden

Av David Flatbacke-Karlsson
28 september 20178 min lästid

H&M-aktien rasar efter senaste kvartalsrapporten.
Nu förklarar klädjättens IR-chef Nils Vinge hur resultatsiffrorna och kursutvecklingen ska förbättras i en lång intervju med Aktiespararen.

H&M:s färska kvartalsredovisning gick inte hem hos marknaden.

Pressade klädjättens aktiekurs har backat flera procent.

Men aktiespararfavoritens ledning är övertygad om att en vändning lurar runt hörnet – och ber om aktieägarnas fortsatta förtroende.

H&M, Stockholmsbörsens näst största bolag vars aktier ägs av flera hundra tusen svenska sparare, har haft ett i mångt och mycket motigt 2017. Mycket tack vare att bolaget inte lyckats svara upp på marknadens högt ställda förväntningar samt den ständigt ökande konkurrensen inom det komplexa klädsegmentet.

Visserligen klättrade aktien nyligen ett antal procent efter att en positivare trend kunnat skönjas, men efter att rapporten för det tredje kvartalet redovisats föll (https://old.aktiespararna.se/nyheter/hm-aktien-faller-over-5-procent) aktien snabbt med 5 procent. En pressad bruttomarginal och ett varulager som inte riktigt minskat i önskad utsträckning fick kursen att backa – trots att rörelseresultatet (https://old.aktiespararna.se/nyheter/resultatet-i-linje-med-forvantningarna), som nådde 4,9 miljarder kronor, var i linje med förväntningarna.

– Det är en effekt av den snabba förändringen i omvärlden. Vi har byggt upp ett för stort lager och tvingats till reor, säger H&M:s IR-chef Nils Vinge till Aktiespararen, och fortsätter:

– Vi kände att vi behövde bli mer offensiva när det handlade om reor. Det var för att vi ville ge höstvarorna en bättre chans och för att det skulle bli mindre rörigt i butikerna. Påverkan syns i ökade reakostnader och ökat antal timmar i butik. Sedan såg vi också en bättre start på höstsäsongen, men på sistone har den mattats av något.

Över 270 000 svenska sparare äger aktier i H&M.

Många utmaningar

Nils Vinge är desto mer nöjd med H&M:s utveckling inom e-handeln. Han ser samtidigt en utmaning i att få både fysisk och digital handel att samverka.

– Vi är stolta över hur vi har vuxit. Det handlar inte om den ena eller den andra kanalen. Vi tror på en kombination av bra fysiska butiker och en enkel och smidig e-handel. En hel del av våra större marknader har inte lyckats kompensera skiftet från fysisk handel till e-handel. Vi jobbar ständigt för att optimera vår butiksportfölj.

H&M har ett mål som innefattar en årlig försäljningstillväxt på 10–15 procent. Det ska dock mycket till om detta infrias när 2017 summeras. I det tredje kvartalet för året växte försäljningen med sammanlagt 4 procent, mätt i lokala valutor, och uppgick till 59 miljarder kronor.

– Självklart är vi inte nöjda. Vi har ambitiösa mål. Naturligtvis påverkas lönsamheten. Men det finns inget som säger att vi inte kommer att kunna nå de här siffrorna i framtiden. Om man tittar historiskt på H&M:s utveckling, så har tillväxten inte alltid kommit i en rak kurva. Vi har haft dippar tidigare. Då har vi, precis som vi gör nu, lärt oss som allra mest och sedan tagit oss framåt.

SE ÄVEN: Aktiespararens analytiker kommenterar H&M:s kvartalsrapport (https://old.aktiespararna.se/nyheter/resultatet-i-linje-med-forvantningarna)

Förstår spararnas oro

H&M:s aktie är ned över 12 procent hittills i år och handlas för omkring 210 kronor på tisdagseftermiddagen. Nils Vinge har all förståelse för att sparare som äger H&M-aktien är konfunderade och oroliga. Över 270 000 svenskar har aktieinnehav i H&M, enligt Dagens Industri (http://www.di.se/nyheter/hms-ras-slar-hart-mot-svenska-sparare/), och känner så klart av konsekvenserna av kursfallet.

– Vi är väldigt glada över att folk, både kunder och aktieägare, gillar H&M. Jag vill att folk ska känna förtroende för det vi gör. Det ligger i vårt intresse att utveckla bolaget så bra som möjligt. Det kan innebära att besluten som tas kanske inte alltid är de bästa för aktiekursen på kort sikt, men om vi får nöjda kunder så brukar det avspegla sig i aktiekursen på längre sikt. Vi har stabila huvudägare och starka finanser som talar för oss.

Nils Vinge är noga med att lyfta fram att det kan ta en längre tid att få modeskeppet på rätt köl.

– Vi är på god väg, men det är viktigt att ha tålamod. Att förändra ett stort och komplext företag tar tid. Vi har många spännande initiativ och saker som vi håller på med. Det är lite frustrerande att inte få ut det till marknaden i större utsträckning, säger han.

YTTERLIGARE LÄSNING: H&M-chefen svarar på kritiken: ”Aktier är alltid en risk” (https://old.aktiespararna.se/nyheter/hm-chefen-svarar-pa-kritiken-aktier-ar-alltid-en-risk)

På huvudkontoret i centrala Stockholm berättar Nils Vinge om sin syn på H&M:s tredje kvartal och 2017 som helhet så här långt. Foto: David Flatbacke-Karlsson.

Nils Vinge om:

Att bolaget, efter att ha ifrågasätts för bristande informationsgivning, ska arrangera en kapitalmarknadsdag i februari 2018: ”Vi ser fram emot att få ge en större bild av vad vi håller på med och att få ge marknaden en chans att träffa fler i teamet än bara Karl-Johan (Persson som är vd), Jyrki (Tervonen, som är finanschef) och mig själv. Nu när fler får möjlighet att se mer exakt vad det är som vi gör, så kommer troligtvis fler att dela vår optimism om H&M:s framtid.”

Varumärken som är på frammarsch: ”Det är kul att se Arkets start. Sedan är vi otroliga nöjda med hur Cos utvecklas. Vi har hållit på med Cos i tio år, och nu ser märket ut att nå 10 miljarder kronor i omsättning. Sedan ska vi inte glömma bort själva H&M-varumärket som fortsatt är det största. Vi har väldigt mycket framför oss.”

Hur en svag dollar kan gynna bolaget: ”Tidigare har dollarn varit emot oss när den har varit så stark. Vi gör många inköp i dollar. Den här situationen är bra för oss.”

Marknadernas utveckling: ”Våra tio största marknader har haft det lite tungt. Men om vi tittar på de 58 andra finns det en tillväxt på 10 procent i lokala valutor att se. Vi har haft väldigt lyckade öppningar i Chile och Kazakstan. Det är fantastiskt att våra fyra butiker i Chile har omsatt 1 miljard kronor och att koncernens största butik finns i huvudstaden Santiago”.

Vikten av nytänk för att stå sig i konkurrensen: ”Vi måste ha kvar det entreprenörsmässiga tänket. Vi får inte bli ett tråkigt bolag som kör fast i det byråkratiska. Annars finns risken att man försvinner i konkurrensen. Vi behöver vara lyhörda och se tillväxtmöjligheter. Modebranschen är en av de tuffaste i hela världen, men vi ser oss som en vinnare som kan dra nytta av förändringarna.”

Karl-Johan Persson blev vd för H&M 2009.

FAKTA

Det här är H&M

Grundat: 1947 av Erling Persson (förste i generationen Persson) i Västerås.

Ordförande: Stefan Persson.

Verkställande direktör: Karl-Johan Persson.

Huvudkontor: Mäster Samuelsgatan 46 i centrala Stockholm.

Antal anställda (2016): 161 000.

Antal marknader: Just nu finns H&M i 68 olika länder. Totalt har bolaget, som även bedriver omfattande e-handel, över 4 500 butiker.

Omsättning (2016): Omkring 223 miljarder kronor.

Rörelseresultat (2016): 23 miljarder kronor.

Dela med dig