Experten: Därför ska du vara investerad i Kina

Av Redaktionen
30 maj 20252 min lästid
Aktiespararnas analytiker. .
Det är fredag och ett nytt avsnitt av Aktiepodden är ute! I veckans avsnitt gästas Aktiespararnas analytiker Lars Frick av Yining Wang, vd för Nordic Asia, och specialist på Kinas marknad.

Aktiepodden dyker denna vecka ned i kinesiska bolag och den kinesiska marknaden. I studion finns Yining Wang som svarar på Lars Fricks nyfikna frågor om marknaden. Nordic Asia är ett svenskt investmentbolag med fokus på långsiktigt och strategiskt aktieägande i marknadsledande kinesiska bolag med exponering mot den inhemska konsumentmarknaden i Kina.

En av de första frågorna som Lars Frick ställer är vad det är som gör Kina till en intressant marknad för aktieinvesterare. I USA kanske man lockas av till exempel techjättarna - vad är det motsvarande lockbetet i Kina? Yining Wang svarar att Kina håller på och gör en omvandling till en konsumentledd ekonomi.

“Detta är den största anledningen till varför man ska ha en exponering mot den kinesiska marknaden", säger Yining Wang och fortsätter:

“Kina har två långsiktiga mål som man har gått ut med tidigare. Det första är att man 2035 ska bli ett medelinkomstland per capita. Även om Kina är världens näst största ekonomi, by far, så är det per capita fortfarande definierat som ett låginkomstland.”

Ta rygg på kinesiska konsumenten

Målet innebär att Kinas BNP ska dubblas till år 2035. Det andra målet är att landet ska vara ett höginkomstland år 2049 och att BNP återigen ska fördubblas.

“Hur ska man uppnå det?” frågar sig Yining Wang. "Jo, man måste expandera den inhemska konsumentmarknaden. Man måste bli ett konsumtionsland, likt alla andra mer mogna länder som då har en relativt stor konsumtionsbas. Där är Kina fortfarande i en omställning”

Yining Wang lägger alltså stor tilltro till den kinesiska konsumenten i framtiden.

“Det är verkligen caset med Kina, att försöka fånga och vara med på Kinas omställning till en konsumentledd ekonomin. Just nu är Kina världens näst största marknad, men får man till konsumtiontillväxten i den kinesiska marknaden, då är det klart att Kina kommer att bli världens största marknad”

Vill du ta del av hela intervjun och bland annat lyssna på när specifika bolagscase tas upp? Lyssna på avsnittet här!

LÄS MER: Vi summerar rapportperioden

Dela med dig