Expertens varning: Se upp för krympflationen
För flera konsumenter är förändringarna inte lätta att upptäcka. Ett exempel på de senaste årens förminskningar är att pepparkaksburken har blivit 50 gram lättare mot förra julen.
Enligt Matpriskollen har förpackningsförändringar blivit fler de senaste två åren och allt fler konsumenter hör av sig om detta. Mazur säger att det är en konsekvens av den högre prisnivån för livsmedel.
“När en chokladpåse kostar nästan 60 kronor. Då är det många som backar och säger, nej det är för mycket, och då är det ju normalt att man ändrar förpackningsstorlek”, säger Ulf Mazur till TT.
Att matbutiker mixtrar med förpackningar kan ha att göra med att de tävlar sinsemellan och prispressar liknande varor.
“Då måste producenten ta fram alternativa storlekar som inte blir direkt jämförbara mellan butiker”, säger Mazur.
Vill du vara först med köp- och säljråd, aktieanalyser och nyheter – följ oss på Messenger för utskick i realtid.
Signa upp dig på vårt nyhetsbrev för att varje dag få de senaste aktietipsen, affärerna i våra aktieportföljer och nyheterna sammanfattade.