Aktiespararna

Faller – efter miljardtapp

Av Nyhetsbyrån Direkt
16 oktober 20172 min lästid

Husqvarnas division Consumer Brands kommer att avsevärt minska sin affärsvolym hos en av sina största amerikanska detaljhandelskunder.

På grund av den minskade volymen förväntas nettoomsättningen för Consumer Brands under 2018 att minska med cirka 1 miljard svenska kronor jämfört med 2017.

"Detta kommer att fördröja förbättringen av rörelseresultatet för divisionen", skriver bolaget i ett pressmeddelande.

Enligt SME Direkt senaste sammanställning, från i somras, räknar analytikerna i snitt med att Consumer Brands ska omsätta 9,3 miljarder kronor 2017 för att sedan öka till 9,5 miljarder kronor 2018.

"Divisionen har börjat anpassa kapacitet och vidtagit andra åtgärder för att mildra kortsiktiga negativa finansiella effekter", heter det.

Koncernens finansiella mål om en rörelsemarginal på minst 10 procent för de kommande åren påverkas inte.

Under 2018 kommer Consumer Brands att lägga ytterligare fokus och resurser på batteridrivna produkter och robotgräsklippare under ett antal olika varumärken.

"… och medan beslutet om att minska volymen kan vara ett kortsiktigt bakslag, är vi övertygade om att vi kommer att bli en starkare division på medellång och längre sikt", kommenterar Jeff Hohler, chef för Consumer Brands i pressmeddelandet.

Aktien tappar

Marknaden har reagerat starkt på beskedet. Storbolagets aktie är ned omkring 5 procent vid 10.30-tiden på måndagen.

Dela med dig