Aktiespararna

Fastighetstopparnas succékväll i Bromma: "Hett område"

Av David Flatbacke-Karlsson
20 april 20203 min lästid

Denna artikel framgår ur Aktiespararen nummer 3-4/2020

Gunnar Ewetz, ordförande för Aktiespararnas lokalavdelning i Bromma, Ilija Batljan, vd för SBB, Ylva Lageson, strategichef för NCC, Sven-Olof Johansson, vd för Fastpartner, och Hans Biörck, ordförande för Skanska. Foto: Privat.

Lokala event av högsta klass fortsätter i västra Stockholm.
– Vi prioriterar kvalitet framför kvantitet, säger lokalavdelningens ordförande Gunnar Ewetz efter en välfylld träff i aulan på Bromma gymnasium.

Aktiespararnas lokalavdelning i Bromma bjöd på ett spännande arrangemang tisdagen den 18 februari. Omkring 200 personer tog plats i aulan på Bromma gymnasium för att ta del av presentationer från flera bygg- och fastighetshöjdare.

Bland talarna återfanns Ilija Batljan, vd för snabbväxande samhällsfastighetsbolaget SBB, Sven-Olof Johansson, välkänd fastighetsherre och miljardär, och Hans Biörck som är ordförande för Skanska.

– Bygg- och fastighetsmarknaden har länge varit heta områden. Vi har flera stora byggprojekt i Stockholm. Alla de företag som var med på kvällen (NCC inräknat, reds anm) fungerar lite som marknadsledare och ansikten för respektive bransch, säger Gunnar Ewetz, ordförande för Brommas lokalavdelning.

Han anser att eventet fungerade mycket bra och att det var extra roligt att folk från andra delar av Stockholm och Sverige hade tagit sig dit. Just temakvällar är något som Bromma ofta fokuserar på när det kommer till att bjuda på arrangemang.

– Vi har en ganska lång planeringshorisont och försöker att välja områden/branscher som ligger i tiden. Det har visat sig att temabaserade event är mycket uppskattade. Du får en belysning inte bara av några företag utan av en hel bransch.

Vara långsiktig

Gunnar Ewetz framhåller vikten av att utnyttja kontaktnätet och bygga ett förtroende hos föredragshållarna. Han konstaterar även att Bromma har haft en stor kontinuitet i sin styrelse samtidigt som föreningen inte tvekat att ge yngre förmågor från Unga Aktiesparare chansen.

– Ledamöterna sitter kvar länge i ledningsgruppen. De bor i området. Vi ska ha bra kontakt med våra medlemmar genom att prata med dem under kvällen och hälsa dem välkomna. Vi har varit på samma plats i över tio år och har ett samarbete med skolkaféet. Det är win-win för båda.

Gunnar Ewetz konstaterar också att det är förmånligt att kunna bjuda på vin och alkoholfritt och kaffe och kaka i pausen för att locka fler. Det är också av betydelse att ha en bra marknadsföring i olika kanaler och att få företagen att själva göra reklam för eventen.

– Tidningen Aktiespararen ska inte förglömmas. Kalendariet är bra. Vi måste också ”sälja” lokala event i tidningen i efterhand.

Brommas plan för 2020 innehåller allt från bolagsbesök till utbildnings- och tjejkvällar.

– Det är ett måste att ha något som faller alla i smaken, understryker Gunnar Ewetz.


Dela med dig