Aktiespararna

Fingerprint Cards minskar förlusten - aktien rusar

8 februari 20242 min lästid
Fingerprint Cards minskar förlusten.
Fingerprint Cards noteras för en kraftig uppgång efter att ha lagt fram sina siffror.

Teknikbolaget Fingerprint Cards redovisar ökande omsättning under fjärde kvartalet jämfört med samma period året innan. Rörelseförlusten minskade. Styrelsen föreslår ingen utdelning.

Omsättningen steg 5,3% till 200,3 miljoner kronor (190,3). I konstant valuta var ökningen 10%.

Den ökade försäljningen hänvisas till produktgrupperna Mobile, PC och Access utanför Asien. Samtidigt har inte Payments uppvisat någon betydande intäktsökning under perioden, uppger vd Adam Philpott i rapporten.

Bruttoresultatet blev 19,1 miljoner kronor (16,8), med en bruttomarginal på 9,5% (8,8).

"Som vi framhöll i vår delårsrapport för det tredje kvartalet 2023, är bruttomarginalen i produktgruppen Mobile ohållbart låg. De negativa utsikterna för Mobile ser ut att bestå, och de geopolitiska riskerna är höga, vilket ytterligare förstärker behovet av vår transformationsplan", säger Philpott.

Ebitda-resultatet blev -83,8 miljoner kronor (-74,3).

Justerat ebitda-resultat uppgick till -46,3 miljoner kronor (-74,3).

Rörelseresultatet blev -105,2 miljoner kronor (-527,3).

Implementeringen av kostnadsoptimeringsprogrammet uppges fortskrida enligt plan (belastar resultatet i Q4 med -37,5 miljoner). Därutöver har Fingerprint fått ner storleken på varulagret, från 156 miljoner kronor i slutet av tredje kvartalet till 134 miljoner kronor vid utgången av det fjärde kvartalet.

“Det innebär att vi nu går in i 2024 med en acceptabel varulagernivå givet den aktuella efterfrågan i branschen. Det finns dock ännu överskottslager på sektornivå och vi fortsatte att se kraftiga lagerminskningsåtgärder av flera leverantörer under kvartalet”, säger Philpott.

Resultatet före skatt var -119,4 miljoner kronor (-541,7).

Resultatet efter skatt blev -127,1 miljoner kronor (-499,4), och per aktie -0,22 kronor (-1,48).

Kassaflödet från löpande verksamhet uppgick till -60,4 miljoner kronor (-103,9).

"Vårt primära fokus under 2024 inom betalningsområdet kommer att ligga på utvalda marknadsförings- och försäljningsaktiviteter, då det kommer att ta mer tid innan vi ser en utbredd användning av biometriska betalkort på marknaden", säger Philpott.

Aktien rusar efter rapporten och handlas i skrivande stund upp nära 14%.

Dela med dig