Annons

Fisher Investments Nordens omdöme om problemen med att köpa det man har koll på

Av Fisher Investments Norden
3 oktober 20258 min lästid
Enligt Fisher Investments Nordens omdöme om finanskommentarer finns det en vanlig tumregel som säger att man ska köpa det man har koll på. Det kan verka vettigt, men vi anser att det finns risk att man gör misstag på grund av överdrivet självförtroende – en vanlig investeringsfälla att se upp för. Och om du enbart fokuserar på företag som du har bra koll på kan det hämma diversifieringen, begränsa dina möjligheter och oavsiktligt öka risken.

Om du vill läsa mer om hur aktuella förhållanden påverkar aktiemarknaden och dina investeringar, ladda ner Fisher Investments Nordens senaste aktiemarknadsutsikt och få regelbundna uppdateringar.


Konceptet att köpa det man har koll på spreds av den välkända före detta amerikanska fondförvaltaren Peter Lynch, och enligt Fisher Investments Nordens omdöme är en vanlig tolkning av konceptet att investerare bör köpa aktier i företag som de känner till, så de kan sätta förväntningarna på en rimlig nivå.[i] Vi anser att det finns korn av visdom här. På en fundamental nivå tjänar investerare på att förstå vad de köper. Om du till exempel köper stamaktier i en multinationell läkemedelstillverkare ger din del av ägandet dig rätt till en del av företagets framtida intäkter (som beror på företagets framtidsutsikter, trender på branschnivå och den bredare konjunkturen). Det kan vara nyttigt att förstå företagets produkter och finanser. Och om någon säljer en investeringsprodukt till dig är det bra om du förstår vad det är du faktiskt köper – inte bara vad säljaren lyfte fram.


Men enligt Fisher Investments Nordens erfarenhet går vissa för långt med det här konceptet. Ta till exempel möjligheten att köpa aktier i företaget du jobbar på som en del av förmånspaketet – något som är vanligare i USA (särskilt på nystartade teknikföretag), även om det börjar dyka upp i Europa också.[ii] Vissa medarbetare kan välja att behålla dessa aktier och bygga upp en mycket stor position baserat på övertygelsen om att de känner till företagets framtidsutsikter, ledarskap och strategi – så de är väl kvalificerade att bedöma företagets risk.


På liknande sätt kan ens yrkeserfarenhet påverka hur man ser på sin bredare bransch, eftersom man tror att ens erfarenhet ger en fördel. Man kan till och med få för sig att man har särskilda insikter om företag man är kund hos, baserat på personliga erfarenheter (t.ex. att det ofta är mycket folk i ens favoritbutik, så verksamheten måste vara i gott skick). För att vända på slanten kan den här typen av tänkande även avskräcka investerare från att utnyttja möjligheter – t.ex. att undvika vissa branscher eller företag eftersom man inte har nära kännedom om dem.


Vi anser att den här kännedomen kan bygga upp förutfattade meningar och överdrivet självförtroende – något som är farligt för investerare. Oavsett erfarenhet kan det enligt vår bedömning vara riskabelt för investerare att bara köpa på sig tillgångar som de känner väl till. Anledningen är en annan sanning, enligt vår erfarenhet: Man kan alltid ha fel. Enligt Fisher Investments Nordens omdöme om marknadshistoriken har ingen prognosmakare eller investerare gjort tillförlitliga och upprepade prognoser för hur en viss aktie kommer gå. Det beror på att det är omöjligt att förutspå framtiden – för många variabler kan förändras och leda till oförutsedda utfall.


Tänk till exempel om vd:n för ett högpresterande företag oväntat avgår i förtid, och efterträdaren inte är lika kompetent? Den osäkerheten och det svagare ledarskapet kan undergräva företagets fördelar och minska den framtida lönsamheten. Eller tänk om företaget i sig är i gott skick, men det pågår en stor omvandling i branschen? Till exempel förändrade framväxten av digitala medier och teknik hur folk konsumerar nyheter, och det slog hårt mot traditionella tryckta medier.[iii] (#_edn3) En utveckling på makronivå kan sänka ett företags utsikter också. Covid-19-pandemin slog hårt mot resebranschen, och skapade oproportionerligt med problem för företag i turismberoende ekonomier.[iv]


Om du vill läsa mer om hur aktuella förhållanden påverkar aktiemarknaden och dina investeringar, ladda ner Fisher Investments Nordens senaste aktiemarknadsutsikt och få regelbundna uppdateringar.


Om man håller sig till företag man känner till kan man även behöva hålla sig till affärsmetoder som är långsamma med att anpassa sig till en dynamisk ekonomisk miljö. Det kan även leda till att man utelämnar hela sektorer eller branscher med goda framtidsutsikter enbart på grund av att man inte har tillräckliga kunskaper eller erfarenheter. Vad händer om ett nytt företag utmanar det rådande läget genom att ta en risk (t.ex. genom att marknadsföra sig mot en förbisedd kundgrupp eller använda teknik på ett innovativt sätt för att förbättra produktiviteten)? Att undvika uppstickaren kan visa sig vara en stor missad möjlighet.


Enligt Fisher Investments Nordens erfarenhet är diversifiering ett botemedel mot övermodet med att köpa det man har koll på. Diversifiering är ett effektivt sätt att vara ödmjuk när man investerar, men diversifiering innebär inte att man äger alla typer av tillgångar som finns tillgängliga. Den rätta blandningen beror på dina personliga investeringsmål, din tidshorisont och din risktolerans. Generellt sett anser vi att diversifiering innebär att portföljen har en bred sektorsexponering och geografisk exponering, och att ingen enskild position har oproportionerligt hög vikt. Detta sprider investeringsrisken och minskar risken för att en enskild aktie, region eller bransch knäcker din portfölj. Diversifiering ger dig dessutom fler möjligheter, d.v.s. fler företag att äga och tjäna pengar på. Det är fullt förståeligt att det är bekvämt att köpa det man har koll på, men om man använder den tumregeln kan det begränsa portföljens förmåga att växa och tillgodose ens framtida behov.


Följ de senaste marknadsnyheterna och -uppdateringarna från Fisher Investments Norden i Sverige:


Fisher Investments Norden är en handelsbeteckning som används i Sverige av Fisher Investments Luxembourg, Sàrl, (”Fisher Investments Norden”). Fisher Investments Luxembourg, Sàrl, ett privat aktiebolag bildat i Luxemburg, är registrerat tillsammans med dess handelsbeteckning Fisher Investments Europe hos Registre de Commerce et des Sociétés (”RCS”) med nummer B228486. Fisher Investments Europe står under tillsyn av Commission de Surveillance du Secteur Financier (”CSSF”) och har sitt huvudkontor på: K2 Building, Forte 1, 2a rue Albert Borschette, Third Floor, L-1246 Luxemburg. Fisher Investments Europe delegerar delar av den dagliga investeringsrådgivningen, portföljförvaltningen och handelsfunktionerna till dess koncernbolag.


Detta dokument utgör Fisher Investments Europes allmänna uppfattningar och ska inte betraktas som personlig investeringsrådgivning, skatterådgivning eller en återspegling av kundernas resultat. Det finns inga garantier för att Fisher Investments Europe ska fortsätta ha dessa uppfattningar, och de kan komma att ändras när som helst baserat på nya uppgifter, analyser eller överväganden. Ingenting häri är avsett att utgöra en rekommendation eller marknadsprognos. Avsikten är snarare att tydliggöra en poäng. Nuvarande och framtida marknader kan skilja sig avsevärt från de som beskrivs häri. Dessutom ges inga garantier vad gäller tillförlitligheten hos antaganden som görs i materialets illustrationer.

[i] ”Fidelity Legend Peter Lynch: ‘I Never Said to Invest in the Stock Market’”, Kerry Hannon, Yahoo! Finance, 2023‑06‑20.


[ii] ”Seven European Countries Match US in Startup-Friendly Laws, Report Says”, redaktionen, Reuters, 2024‑10‑27. Läst via Investing.com.


[iii] ”Service Annual Survey Shows Continuing Decline in Print Publishing Revenue”, Adam Grundy, US Census Bureau, 2022‑06‑07.


[iv]”Tourism-Dependent Economies Are Among Those Harmed the Most by the Pandemic”, Adam Behsudi, Internationella valutafonden (IMF), december 2020.

Dela med dig