Fisher Investments Nordens omdöme om vad politisk instabilitet innebär för marknaden
Observera att Fisher Investments Nordens kommentarer inte tar politisk ställning, och vår analys fokuserar enbart på den ekonomiska politikens inverkan på börsen – särskilt i utvecklade länder. Men det finns många olika politiska system i världen. I vissa länder är den politiska makten koncentrerad till händerna på ett enda politiskt parti eller till och med en enda person. I sådana situationer kan politisk instabilitet skapa fler okända variabler, eftersom det är oklart vem som kommer att fylla ett potentiellt maktvakuum. Men enligt Fisher Investments Nordens omdöme om de flesta utvecklade ekonomier med representativ demokrati begränsar den typiska politiska strukturen – i olika utsträckning och på olika sätt – möjligheterna för en enskild del av myndigheterna att tillskansa sig all makt.
Europeisk politik har kännetecknats av politisk instabilitet på sistone, men det är inget nytt. Italien har i princip alltid bytt regering titt som tätt. Innan premiärminister Giorgia Meloni fick makten 2022 hade Italien haft 68 regeringar sedan andra världskrigets slut – i snitt en ny sammansättning var 13:e månad.[i] Spanien, Nederländerna och Frankrike har haft uppmärksammade regeringskollapser de senaste åren. I Asien har Japan ett rykte om sig att ha svängdörrar till premiärministerposten, alltså att man ofta byter. Den bortgångne Shinzo Abe, som satt en andra period som premiärminister mellan december 2012 och september 2020, tillhörde inte normen. Sedan han avgick har Japan haft fyra olika premiärministrar till och med oktober 2025.
I de finanspublikationer vars omdömen Fisher Investments Norden regelbundet tar del av argumenterar många kommentatorer för att politiska förändringar är negativa för marknaden. Utsikterna till förändringar skapar osäkerhet och tynger ner företagens förtroende, och investerare kan välja att vänta och se när det är oklart hur politiken kommer att se ut framöver. Vi ser detta idag i stora delar av Europa och över hela den utvecklade världen, där människor söker sig till nya populistiska partier – med förhoppningen om att dessa politiker, om de får makten, kommer att infria de extrema kampanjlöftena och bryta dödläget.
Enligt vår erfarenhet kommer oron för politisk instabilitet från vissa specifika antaganden – nämligen att den nya politikern faktiskt kommer att genomföra stora förändringar. Vi har märkt att investerare som inte själva håller med politikern eller partiet förutsätter att deras regering också kommer att bli negativ för börsen. Men vi tror att det är ett felaktigt och partiskt antagande som kan leda till felaktiga investeringar. Nyvalda politiker kan vinna tack vare sin personliga karisma och sina kampanjlöften, men när de ska genomföra sina förändringar kan de stöta på patrull. Fisher Investments Nordens omdömen om den nutida politiska historien i Europa visar just detta.
I Nederländerna fick exempelvis det populistiska Frihetspartiet flest röster i valet 2023 – till stor del tack vare den populäre partiledaren Geert Wilders. Men Frihetspartiet var inte i närheten av att kunna skaffa sig en parlamentarisk majoritet. Istället fick de förhandla med tre andra partier i nästan ett halvår för att bilda en koalitionsregering. Det här arrangemanget varade inte ens i ett år innan det föll samman, vilket ledde fram till ett nyval i oktober 2025. Och Nederländerna är inget undantag. I hela Europa, från Frankrike till Italien, har vi sett nya regeringar misslyckas med att infria sina vallöften, eller tona ner dem betänkligt, när de väl har tagit makten. Regeringscheferna må bytas ut, men lagar och regler ändras mer sällan – och vi menar att det främst är det som aktier bryr sig om.
Enligt Fisher Investments Nordens omdömen om hur börsen beter sig är det inte personen eller partiet som styr som marknaden bryr sig mest om, utan snarare den förda politiken – och sannolikheten för att politiska idéer förverkligas. Dessa regeländringar kan ha en mer direkt påverkan på de faktorer som styr företagens intäkter och försäljning samt den ekonomiska aktiviteten i stort. Vi tror att det är bra för investerare att fokuserar mindre på vem som styr och mer på vad regeringen kan (och inte kan) göra. Har det styrande partiet exempelvis en bekväm majoritet i parlamentet? Det kan öka sannolikheten för att regeringen inför svepande lagstiftning som kan skapa vinnare och förlorare, och det kan definitivt skapa en osäkerhet som påverkar sentimentet. Dessutom: överlever lagstiftningen juridiska utmaningar? Utöver nationella domstolar kan EU-domstolen bestrida en förändring (alltså anse att ett lands lag bryter mot ett EU-fördrag) och förklara den olaglig.
Vi menar inte att investerare tjänar på att ignorera politiska förändringar. Det är klok investeringspraxis att hålla ett öga på riskerna för nya lagar eller regleringar. Men kontexten är viktig, och ett nytt ansikte innebär inte nödvändigtvis att stora förändringar är på gång.
Följ de senaste marknadsnyheterna och -uppdateringarna från Fisher Investments Norden i Sverige:
Fisher Investments Norden är en handelsbeteckning som används i Sverige av Fisher Investments Luxembourg, Sàrl, (”Fisher Investments Norden”). Fisher Investments Luxembourg, Sàrl, ett privat aktiebolag bildat i Luxemburg, är registrerat tillsammans med dess handelsbeteckning Fisher Investments Europe hos Registre de Commerce et des Sociétés (”RCS”) med nummer B228486. Fisher Investments Europe står under tillsyn av Commission de Surveillance du Secteur Financier (”CSSF”) och har sitt huvudkontor på: K2 Building, Forte 1, 2a rue Albert Borschette, Third Floor, L-1246 Luxemburg. Fisher Investments Europe delegerar delar av den dagliga investeringsrådgivningen, portföljförvaltningen och handelsfunktionerna till dess koncernbolag.
Detta dokument utgör Fisher Investments Europes allmänna uppfattningar och ska inte betraktas som personlig investeringsrådgivning, skatterådgivning eller en återspegling av kundernas resultat. Det finns inga garantier för att Fisher Investments Europe ska fortsätta ha dessa uppfattningar, och de kan komma att ändras när som helst baserat på nya uppgifter, analyser eller överväganden. Ingenting häri är avsett att utgöra en rekommendation eller marknadsprognos. Avsikten är snarare att tydliggöra en poäng. Nuvarande och framtida marknader kan skilja sig avsevärt från de som beskrivs häri. Dessutom ges inga garantier vad gäller tillförlitligheten hos antaganden som görs i materialets illustrationer.
[i] “Italy Has Its 68th Government in 76 Years. Why Such a High Turnover?” Andrea Carlo, EuroNews, 2022-10-11.