Försäljningen i dagligvaruhandeln steg i juli
Kalendereffekten var 0,5% och den kalenderkorrigerade försäljningsutvecklingen estimeras därmed till 3,6%.
“Försäljningen i dagligvaruhandeln ökade under semestermånaden juli. Vi ser fortsatt att livsmedelspriserna har en lägre ökningstakt än den övergripande inflationen. Men det är viktigt att komma ihåg att prisnivån nu är på en högre nivå än innan inflationen tog fart och hushållens köpkraft är fortsatt svag”, säger Karin Brynell, vd på Svensk Dagligvaruhandel.
Försäljningen i fysiska butiker steg med 3,7%, samtidigt som e-handeln ökade med 15,1%. E-handelns andel av dagligvaruförsäljningen uppgick till 3,0%.
“E-handelsandelen var lägre i juli än under årets föregående månader, en trend som inte är ovanlig under sommarmånaderna när konsumenterna har ett mer spontant köpbeteende”, avslutar Karin Brynell.
Vill du vara först med köp- och säljråd, aktieanalyser och nyheter – följ oss på Messenger för utskick i realtid.
Signa upp dig på vårt nyhetsbrev för att varje dag få de senaste aktietipsen, affärerna i våra aktieportföljer och nyheterna sammanfattade.