Aktiespararna

Optimismen tilltar något bland egenföretagare utan anställda

Av Annelie Östlund
5 augusti 20243 min lästid
SEB:s privatekonom Américo Fernández.
Optimismen tilltar något bland egenföretagare utan anställda, visar SEB:s Företagarindikator. ”Det här säger också något om hur konsumenten mår, och konsumenten mår bättre men inte bra”, säger SEB:s privatekonom Américo Fernández.

Andelen egenföretagare utan anställda som tror på en positiv utveckling av verksamheten under den närmaste tremånadersperioden ökar från 23 procent till 27 procent samtidigt som andelen företagare som tror på en negativ utveckling ligger kvar oförändrad på 13 procent.

Andelen som tror på oförändrad utveckling minskar från 63 procent till 57 procent. Det visar SEB:s färska Företagarindikator.

Företagarindikatorn är skillnaden mellan andelen som tror på en positiv utveckling och andelen som tror på en negativ utveckling. Indikatorn ligger i denna mätning på plus 14 enheter, vilket är 4 enheter högre än förra månaden.

”Optimismen tilltar något den här månaden men återspeglar snarare milda konjunkturvindar än en tydlig riktningsförändring. Konjunktursignalerna är fortsatt blandade vad gäller svenska företag. I ena vågskålen finns stigande konkurser som oroar medan förbättrad köpkraft bland hushållen och signaler om ytterligare räntesänkningar ger företagarna framtidstro. Blickar vi mot hösten så talar det fortfarande något starkare för medvind än motvind i konjunkturen”, säger SEB:s privatekonom Américo Fernández i en kommentar.

Under innevarande år har optimismen ökat.

”Vi kommer från ganska deppiga nivåer med en hög grad av pessimism hos egenföretagarna. Det senaste halvåret har dock optimismen ökat i takt med att inflationen har kommit ned och signaler om räntesänkningar har blivit starkare. De senaste månaderna har vi dock stått mer och stampat”, säger Fernández till Aktiespararna.

Egenföretagare utan anställda är den största företagsgruppen i Sverige.

”Man brukar tala om att det finns ungefär en miljon egenföretagare i Sverige. Sådana som jobbar som frisörer, på en liten verkstad, som är konsulter inom ekonomi eller juridik. Det vi märkte under pandemin och även under inflationsuppgången är att de här egenföretagarna är ganska konjunkturokänsliga. Men däremot påverkades de när räntorna gick upp. För privatekonomin och företagsekonomin är ganska sammankopplad för de här personerna.

Kan man säga att den här indikatorn säger något om hur konsumenten mår?

”Ja, de här företagarna producerar tjänster och enskilda varor – och de visar inte på någon stor pessimism. Det här – kombinerat med att hushållens konsumtion har gått upp lite försiktigt, att inflationen är under inflationsmålet, att köpkraften ökat något – visar att konsumenten mår bättre men inte bra”, konstaterar Américo Fernández.

Dela med dig