Aktiespararna

Fortsatt uppsida i e-handlaren

Av Dag Rolander
13 augusti 20203 min lästid
Snabbväxaren Boozt har länge svängt runt introduktionskursen från 2017 på 62 kronor men nu närmar sig en kursdubblare.

Boozt har rusat på börsen i år och det har också den egna omsättningen då problematiken kring Covid-19 tryckt upp e-handeln och inte sällan bommat igen fysiska butiker. Tillväxten i andra kvartalet blev närmare 40 procent och lönsamheten rusade. Den takten var dock inte unik: de senaste fem åren snittat 40 procent.

Boozt har uppvaktat kunderna med bra erbjudanden och satsat på kundupplevelse. Varumärket eller uppbyggt förtroendet från kunderna har ett värde som gör att lägsta pris inte är ensamt avgörande. Det har betalat sig i form av relativt höga ordervärden, vilket ger bättre lönsamhet per order. Att 499 kronor är minimum för fri frakt medan andra, som Zalando, ligger på halva den summan visar att modellen fungerat.

Sverige och Danmark står vardera för över 30 procent av omsättningen, Norge för 15 procent, Finland för under 10 procent och detsamma för en handfull övriga länder ihop. Malmö ligger centralt.

För att vid uppstarten kunna attrahera starka varumärken krävdes också ett par fysiska butiker. Den plikten har frestat på. Men den exklusivare butiken i Köpenhamn omvandlas nu till outlet för att när hyreskontraktet går ut, 2022, bomma igen. En flaggskeppsbutik ska istället öppnas i Malmö där lägre hyror och andra kostnader släcker ned förlusterna. Ett nytt intressant grepp är också uppsägningen av bemanningsavtalet gällande lager- och hanteringscentret utanför Ängelholm. Personalen anställs från 2021.

Många bäckar små har stor effekt på lönsamheten i hårt konkurrensutsatt verksamhet med små marginaler. Konkurrensen har kunnat avläsas i bruttomarginalens utveckling som gått från 45 procent 2016 till 40 procent 2018 men, uppmuntrande nog, landade där också 2019.

Effektivare, eller med skalfördelar, hanteringskostnader, administration och marknadsföring ska lyfta rörelsemarginalen med i storleksordningen 4 procent, till 2022 givet att bruttomarginalen bibehålls.

Det finns fog för optimism trots att jätten Amazon, vars tyska sajt har samma stora varumärken som Boozt, kommer till Sverige.

Bolagets utsikter för 2020 indikerar att vinsten per aktie kan bli 1,60 kronor. Med starkare konjunktur 2021 är en fortsatt hög tillväxt möjlig och med successivt förbättrad lönsamhet går vi från 2,85 kronor per aktie 2021 till 4,80 kronor (med en marginal på 6 procent) 2022 och aktiens p/e-tal hamnar då på blott 20.

Det är inte riskfritt men den kalkylen, och upp till 115 kronor, köper vi trots att VD och en styrelseledamot lättade något på innehaven i juli. Boozt låter bra också i Hamburg.

Dela med dig