Aktiespararna

Förvirrat kring Starbreeze

Av Bolagsbevakningen
29 september 20182 min lästid

Nyhetstorkan kring Starbreeze på sistone har endast avvärjts genom den information som var runt extrastämman. I forumen pågår emellertid chattandet i oförtruten takt. På årsstämman fick ledningen tips om hur informationsgivningen kunde förbättras. Skulle det råda bot på den ibland förvirrade forum-debatten?

Starbreezes årsstämma i våras var en sittning för initierade. Sämman präglades av de många frågorna från väl insatta, högt engagerade aktieägare.

Några av de mest pålästa frågeställarna var anställda i bolaget och därtill mycket vetgiriga. Starbreeze har numera inte mindre än 650 medarbetare.

För den som inte var insatt i dataspelandets terminologi var det stundvis svårt att förstå vad bolagsledningen talade om. Många förkortningar användes och stämmopresentationerna hölls på engelska av vd Bo Andersson Klint och CFO Sebastian Ahlskog.

Vd-anförandet var noga förberett och de redan initierade hade uppenbarligen stort utbyte av det. För övriga närvarande hade en ordlista i årsredovisningen kunnat underlätta förståelsen. På förslag från Aktiespararna lovade vd att överväga att införa en sådan ordlista i nästa års årsredovisning.

Under fjolåret tog Starbreeze in nästan 400 miljoner kronor i emissioner. På årsstämman kunde vd konstatera faktum: Starbreeze har de medel som behövs för att "ta tillvara ett antal affärsmöjligheter som vi tror kommer att skapa betydande värde".

Aktiespararna frågade om sådana affärer redan var identifierade och konkreta. Vd svarade i replik att Starbreeze löpande får propåer från säljare av olika spel.

I Starbreezes årsredovisning för verksamhetsåret 2017 beskrivs att mobilspel inte bara är störst utan även väntas växa mest på den globala spelmarknaden under perioden till 2020.

Då Starbreeze bara har ett enda spel som utvecklats för mobil plattform, tog Aktiespararna på årsstämman upp frågan om Starbreezes inställning till mobila spel.

Vd svarade att utsikterna för spel i mobilen är fantastisk, men att sådana spel inte passar Starbreeze eftersom speltiden är kort, de är dyra att utveckla och att bara ett av hundra går bra. Dessutom är det oerhört svårt att på förhand veta vilket mobilspel som kommer att gå hem bland spelarna.

Författare och bevakare: Leo Gillholm


Dela med dig