Aktiespararna

Framgång ligger i stjärnbolagens dna

Av Redaktionen
8 april 20204 min lästid
Denna krönika framgår ur Aktiespararen nummer 3/4-2020 .
En av mina viktigaste lärdomar som investerare har hittills varit investerare har hittills varit att riktigt framgångsrika bolag fortsätter vara lyckosamma mycket längre än man först kunnat ana.

Börsens stjärnor är på intet sätt förskonade från sälj rekommendationer, kundtapp, teknologiskiften eller makroekonomisk svaghet. Snarare tvärtom. Stjärnbolagen synas ofta hårdare i sömmarna och både kunder och konkurrenter tjuvnyper säkert hårdare i marknadsandelar och marginaler.

Men det är någonting med A-barnen på börsen. Det är som att inga problem biter.

Varför lyckas då vissa bolag bättre än andra? ”Det måste ligga i bolagets dna” brukar det heta. Vad menar man med det? Google förkunnar att: ”dna långtidsförvarar all genetisk information som en organism behöver för att utvecklas och föröka sig.” Det vill vi ju att våra bolag ska göra så vi är nog något på spåret. Kanske finns det rent av ett magiskt dna i varje organisation?

Den bilden stärks om man drar parallellen till idrottens värld som ju kryllar av ikoniska storklubbar med ”något i deras dna” som gör att de vinner år ut och år in. Tränare och spelare kommer och går. Men topplaceringarna består. På samma sätt levererar vissa bolag år efter år. Trots att hela produktlinjen, ledningen och styrelsen förändrats flera gånger om.

Hur är det då möjligt att vissa organisationer konsekvent överpresterar? Min erfarenhet är att framgångsrika bolag har ett antal särpräglande drag, kalla det dna, som ger bolaget det lilla extra.

Ledningen: Ledningen är givetvis en central faktor som kan skapa sagolik framgång. Med bolagsvirtuoser som Ola Rollén, Gerteric Lindqvist eller Erik Selin kan osannolika resultat uppnås.

Ägarna: Starka ägare borgar för att företagskulturen består även om ledningar ändras. I ett svenskt perspek- tiv är det slående att nästan alla bolag i Douglas, Schörlings, Lundbergs och Wallenbergs sfärer utvecklas väl. Bolagen faller sällan ur ramen och de djupa svackorna är lätträknade.

Förvärvsförmågan: Organisk tillväxt är givetvis guld värt. Men kan det kombineras med förvärv, ja då är lyckan gjord. Fråga bara tidiga investerare i klassiska förvärvsmaskiner som Assa Abloy och Indutrade. Eller sentida exempel som Embracer och Stillfront. 

Företagskulturen: I den bästa av världar är företagskulturen så starkt förankrad att ledningar kan komma och gå utan att framgångarna avtar. Bolagets syn på risk, kostnader och kundfokus är avgörande faktorer som inte kan köpas för pengar.

Inträdesbarriären: Robusta vallgravar som skyddar mot konkurrens är en av de bästa egenskaper man kan tänka sig. Att som franska LVMH äga stora delar av den årliga försäljningen från Champagne-regionen är givetvis oslagbart. Men det är heller inte fy skam att som svenska Skistar äga de största nordiska skidanläggningarna.

Pricing Power: Bolag som säljer unika produkter kommer alltid befinna sig i en fantastisk sits. Kolla bara på sport- bilstillverkaren Ferrari som sätter prislistan efter eget tycke. Eller Atlas Copco för den delen.

Aktieanalyser lutar sig ofta mot hårda fakta med fokus på värdering, tillväxt och lönsamhet. Att nyckeltalen ser vettiga ut är givetvis viktigt för att en investering ska bli bra. Men de hårda faktorerna får ofta väl stor vikt i jakten på vinnare.

Jag är övertygad om att det främst är faktorer som inte står i börstabellen som gör att bolag slår börsen år ut och år in. De mjuka faktorerna, de som formerar bolagets dna, är alltså ännu viktigare

Dela med dig