Aktiespararna

Gardells råd till H&M-Persson: ”Måste klippa helt”

Av David Flatbacke-Karlsson
16 januari 20183 min lästid
H&M har fått hård kritik för sin utveckling inom e-handeln. Nu ger aktieaktivisten Christer Gardell sin syn på hur H&M ska vända den digitala skutan rätt. – Man måste släppa det nya helt fritt, säger finansmannen till Dagens Industri.

Christer Gardell letar efter nya storinvesteringar.

Men har svårt att se sin aktivistfond Cevian gå in i H&M.

Han bjuder däremot på ett visst tips som kan hjälpa klädjätten att lyckas digitalt.


Sedan Christer Gardell sålde sin maktpost i AB Volvo, som uppskattas vara värd omkring 30 miljarder kronor, till Volvo Cars huvudägare Geely har spekulationerna varit många gällande i vilket eller vilka bolag han ska placera de tillgängliga pengarna.

Aktivistfonden Cevian har haft en förkärlek att investera i pressade bolag som inte lyckats få ut sin potential. I Dagens Industris (https://www.di.se/ditv/borsmorgon/christer-gardell-i-borsmorgon--se-hela-intervjun/) webb-tv-program ”Börsmorgon” berättar han om hur han ser på att gå in i H&M – en småspararfavorit som haft det motigt på sistone.

– Vår affärsidé bygger på att kunna påverka. Det finns ju en rätt stor huvudägare (Stefan Persson) i det bolaget. Det gör att han och familjen bestämmer. Det är en ägarstruktur som gör det svårt för oss, säger Christer Gardell till DI.


”Tufft för bolagen”

Christer Gardell betonar att klädbranschen är av det svårare slaget. Det ständigt växande e-handelssegmentet öppnar upp konkurrens på ett helt annat sätt än tidigare, enligt honom.

– Marknaden är så instabil nu. Det händer så mycket hela tiden. Det är tufft för flera av de gamla bolagen som har en fastighetsexponering i retaillägen som kanske inte efterfrågas framöver.

Det var helt andra förutsättningar när Christer Gardell och Cevian var storägare i Stockmannägda Lindex, menar han.

– Det var ett misskött bolag. De hade gjort en tokinvestering i Tyskland. Vi gick in, stängde Tyskland och tillsatte en ny ledning.


Klokt att jobba i konkurrens

H&M har fått stor kritik för sitt arbete med handeln på nätet. Christer Gardell ger ett tips som han tror kan hjälpa bolaget i rätt riktning.

– Man måste släppa det nya helt fritt. Inte koordinera för mycket och göra det tillsammans med den gamla retailstrukturen och den nya e-handeln. Man ska inte tassa fram för mycket i samförstånd. Jag tror att man måste klippa helt och i princip jobba i konkurrens med det gamla, säger Christer Gardell.

”Ingen lätt affär”

I ”Börsmorgon” ger Christer Gardell även sin syn på bland annat Ericssons senaste nedskrivning, som han beskriver som en ”slutstädning”, och Cevians rekordaffär med Geely där Volvoinnehavet såldes.

– Vi är nöjda med affären och vad vi har åstadkommit med Volvo. Men det var ingen lätt affär. Volvo har blivit ett mycket bättre bolag sedan vi kom in. Det finns ett stort värde i bolaget så det var inget som vi ville slänga iväg billigt, säger Christer Gardell.

Han tror, av flera anledningar, mycket på Geely som ny storägare.

– Men det är också upp till dem att bevisa nu, säger Christer Gardell till DI.

Dela med dig