Bli medlem
Bli medlem

Du är här

2020-01-31

Hållbar avkastning som rullar på

wysiwyg_image

Malmö är en av Nobinas viktigaste marknader.

Denna artikel framgår ur Aktiespararen nummer 1 2020

Bussbolaget Nobina vädrar morgonluft. Aktiespararen har träffat bolagets vd Magnus Rosén för att diskutera utdelningsambitionen, tillväxt och framtidens kollektivtrafik.

Kollektivtrafik är något som mer eller mindre alla svenskar nyttjar i någon form. Buss, tunnelbana och spårvagn transporterar miljontals människor till jobb respektive utbildning varje dag.

I mitten av 2017 tog Magnus Rosén sig an utmaningen att ersätta trotjänaren Ragnar Norbäck som främste förare av bussoperatören Nobinas verksamhet som sträcker sig runt om i Sverige och Norden.

– Jag tog över ett välskött bolag med många bra egenskaper. Sedan har jag så klart satt min egen prägel. Det har blivit ett par förändringar i koncernledningen, säger han.

Aktiespararen träffar Linköpingssonen Magnus Rosén, som har en gedigen erfarenhet inom byggbranschen sedan tidigare, på Nobinas huvudkontor i Solna. Han konstaterar att Nobina är Nordens ledande buss-­operatör.

– Vi har en 17-procentig marknadsandel totalt sett i Norden och lite högre i Sverige. Marknaden är där den är, men tillväxten är inte oväsentlig på något sätt. Det finns en stor urbaniseringstrend och fler flyttar till städer. Det kommer flera busslaster nya människor varje vecka till Stockholm. Det ställer högre krav på högkvalitativa lösningar för kollektivtrafik. Det passar oss.

Gillar växande städer

Magnus Rosén framhåller även att politikers önskan om färre antal bilar på vägarna och en allmänt ökad miljömedvetenhet är starka drivkrafter i branschen.

– Det vi gör är hållbart. Vi jobbar med att bli mer bränsleeffektiva, men vi kör redan i dag nästan uteslutande på miljöbränslen och ser en stor omställning mot elbussar. Vi kommer inte att ha många dieseldrivna bussar inom en alltför avlägsen framtiden. Men det räcker med att vi får ned antalet bilar på vägarna så har vi bidragit till klimatet, säger han.

Nobina, som omsatt 8 miljarder kronor och svarat för ett rörelseresultat på 533 miljoner kronor under sin senaste niomånadersperiod i det brutna räkenskapsåret 2019/2020, trivs som allra bäst i städer med växande befolkning.

– Det är där vi har merparten av våra omkring 100 avtal. Stockholm, Göteborg och Malmö är ställen där vi är som mest konkurrenskraftiga. Samma gäller de större städerna i Norge, Danmark och Finland. Men vi gillar även universitetsstäder, som Linköping, Uppsala och Lund, med runt 100 000 invånare, säger Magnus Rosén.

Vad krävs för att ni ska vara intresserade av att lägga anbud och ingå avtal?

– Det ska uppfylla våra krav och vi ska känna att det finns rätt förutsättningar. Ju mer komplext avtal, desto bättre. Vi ska även kunna bygga broar till andra avtal och få vara en del av storstadstrafiken, understryker Magnus Rosén, som samtidigt betonar att det händer att Nobina går in på mindre marknader.

– Ett exempel på det är det avtalet som vi nyligen skrev på med Länstrafiken i Norrbotten och Piteå kommun om att driva och utveckla kollektivtrafiken tio år framåt.

Hur ser du på konkurrensen?

– Den präglas av oligopol och varierar i våra olika länder. Vi slåss med flera statligt ägda bolag som bland annat Keolis, Transdev, Arriva och Vy (tidigare Netbuss). Utanför storstäderna Helsingfors, Åbo och Tammerfors består marknaden i Finland av många inhemska aktörer som vi konkurrerar med. Det är endast 70 procent av kollektivtrafiken som är upphandlad. Det är en mindre andel än i våra andra länder.

Nobina hämtar omkring 70 procent av sin omsättning från Sverige. Magnus Rosén är tydlig med att det alltid finns en startsträcka i samband med att ett nytt avtal signeras.

– Det handlar om kontraktsmigrering. Det blir alltid nya förutsättningar när ett kontrakt startas eller avslutas. Det gäller att få saker och ting som gör att bussarna rullar som det ska på plats. Det är något som vi behöver ta höjd för. Det blir alltid kostnader kopplade till förändringen och då behöver vi räkna så rätt som möjligt.

Magnus Rosén konstaterar att det är viktigt att ha en klok balans kring hur avtalsupplägget ska se ut.

– Det finns en risk att satsa för hårt på omsättning och inte få med sig marginalerna. Det måste ske med lönsamhet.

wysiwyg_image

Ambitionen är att Nobina ska fortsätta att vara ett högutdelande bolag.

Nobina har fler ben att stå på än den traditionella kollektivtrafiken, som dock är det viktigaste, och tog nya kliv efter sitt förvärv av Samtrans i juni 2018.

– Vi tyckte att det såg intressant ut. Det går ut på att köra personer med särskilda behov från punkt till punkt. Det upphandlas, till skillnad från kollektivtrafiken, på kommunnivå i stället för på landstingsnivå. Vi ser stora möjligheter att kunna skala upp verksamheten, även i Danmark där vi gjort ett tilläggsförvärv inom kategorin, och har redan fått positiva effekter i resultatet.

Hur kommer det sig att ni valde att avyttra Swebus?

– Vi insåg att längre sträckor med expressbussar inte riktigt var det vi borde satsa på. Det är bättre att vi fokuserar på kollektivtrafik och på andra resor av kommersiell karaktär i samarbete med privata företag. Vi kan hjälpa till med ersättningstrafik när tågen står stilla eftersom det blir ett allt viktigare transportmedel.

Bland kommersiella kunder återfinns bland andra ishockeylaget Färjestad BK – från staden Karlstad där Nobina har en viktig närvaro.

– Det är en typ av kund. Vi kör organisationer, i det här fallet hockeylaget, när de ska iväg någonstans. Det här är ett ben som vi hoppas kunna växa.

Delar ut flitigt

Nobina har spenderat över fyra år på Stockholmsbörsens lista över mellanstora bolag. Aktien är upp omkring 115 procent sedan intåget. Något som många uppskattar är aktiens höga direktavkastning. 2019 uppgick den till 6 procent, när 3,80 kronor per aktie skiftades ut, och Magnus Rosén har inga planer på att göra utdelningsjägare besvikna.

– Vi vill fortsätta att vara ett högutdelande bolag och dela ut minst 75 procent av vinsten enligt våra finansiella mål.

Magnus Rosén har närmare 30-årig erfarenhet av ledande positioner på stora bolag och har sett spel-­planen förändras på flera olika sätt.

Han betonar att den digitala eran ger Nobina förutsättningar att bli effektivare och skapar utrymme för nya satsningar. Ett initiativ är mobilapplikationen Travis.

– Den knyter ihop olika trafikslag och gör resan enklare. Det är ju inte sällan det blir åtminstone ett byte på en resa eller att det blir problem med någon anslutning. Sedan går det även att köpa SL-biljetten genom Travis. Vi jobbar även med ”Gröna resan”, att förarna ska kunna få en bild av hur de kör, och med olika aspekter runt säkerhet.

Teknikutvecklingen har även gett underlag för självkörande bussar. Magnus Rosén tror att det är något som är här för att stanna på sikt.

– Vi kör i dag autonom linjetrafik i Barkarby i norra Stockholm där planen är att tunnelbanan ska byggas ut. Självkörande bussar kommer att bli ett större inslag. Men det måste finnas en fungerande bussinfrastruktur.

Vad är dina tankar runt att skapa framtida ­aktieägarvärde?

– Det ska vi göra genom att öka våra vinster, vara hållbara och se till att vinna lönsamma kontrakt. Sedan vill vi så klart även växa genom förvärv.

Regnet smattrar mot fönstret när Aktiespararen hälsar på hos Nobina. Även inom kollektivtrafiken uppstår regnmoln från en tid till en annan, men Magnus Rosén blickar mot framtiden.

– Om ett par år är det möjligt att vi kommer att expandera internationellt och kanske satsa på att operera spårbunden trafik. Men först och främst har vi mycket jobb att göra i länderna vi är i. Det finns många processer som vi kan förbättra i bolaget.

wysiwyg_image

Östgöten Magnus Rosén har stor erfarenhet från byggbranschen.

FAKTA

Det här är Magnus Rosén

Född: 1962 i Linköping.

Utbildning: Ekonomiexamen från Linköpings universitet och MBA från Handelshögskolan i Stockholm.

Karriär (i urval): Sverige-vd för BE Group och Cramo och åtta år som vd och koncernchef för Ramirent. Vd och koncernchef för Nobina sedan 1 juni 2017.

Magnus Rosén om …

Hur konjunkturläget påverkar Nobina: ”Vi är väldigt ocykliska. En ordentlig lågkonjunktur med stor arbetslöshet skulle göra att lika många inte åker kollektivt till jobbet, men samtidigt skulle användandet av bilar bli mycket mindre.”

Utvecklingen utanför Sverige: ”Vår verksamhet är inte lika utvecklad. Det har sett bättre ut i Danmark i ett par kvartal. I Norge har vi en liten bit kvar på grund av ett mindre lönsamt avtal i Tromsö. Marginalen är helt okej i Finland. Vi har inte samma stordrift som vi har i Sverige.”

BRT-system: ”Det (Bus Rapid Transfer) är väldigt intressant. Det finns en helt egen väg för bussarna och är både eldrivet och effektivt kapacitetsmässigt. Vi kör bland annat BRT-bussar åt Skånetrafiken i Malmö.”

Varumärkeskännedom: ”I flera av städerna som vi kör i vet de flesta att det är Nobina som de åker med. Det är något som betyder mycket.”

Eget aktieägande: ”Jag har köpt 62 000 aktier (värda runt 4 miljoner kronor) över börsen. Det är något som jag ser väldigt positivt på.”

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.