Aktiespararna

Här är produkterna som bidrar mest till kulflationen

Av Elin Hanspers
15 december 20232 min lästid
Prisökningarna inom de områden som ger kulflation har inte nått upp till samma nivåer som inflationen, men vissa priser har stigit kraftigt.

Från oktober 2021 till oktober 2023 har KPI, som mäter den generella prisökningen för konsumenter, stigit med 18,1%. Samtidigt har det som kallas för kulflation, alltså logitjänster, restaurangbesök, rekreation och kultur, ökat med 15,9%. Det skriver SCB.

”Logitjänster har ökat mer i pris än KPI de senaste två åren, däremot har restaurangbesök samt varor och tjänster inom rekreation och kultur ökat mindre än KPI”, säger Carl Mårtensson, prisstatistiker på SCB.

Logitjänster har ökat 26,9% sedan oktober 2021, rekreation och kultur med 15,3%, och restauranger med 14,6%

Prisökningen inom rekreation och kultur har varit bred och flertalet varor och tjänster har ökat. En produkt som har påverkat inflationen och kulflationen mycket är paketresorna.

”Efterfrågan på charter har stigit kraftigt och därmed också priserna. Mellan oktober 2021 och oktober 2023 har paketresor ökat i pris med 40%”, säger Carl Mårtensson.

Utöver paketresor är det högtalare, prenumerationer på dagstidningar och tv- och datorspel som har ökat mest i pris inom rekreation och kultur, dessa har ökat med 23,7%, 23,1% respektive 22,9%. På motsatta sidan har prenumerationer på populärtidskrifter sjunkit med 13,2%.

Dyrare luncher

Vad gäller restaurang- och caféprodukter är det främst dagens lunch som stigit i pris, med 18,4%, följt av kaffebröd och lunch à la carte, med 15,4% respektive 15,3%. En kopp kaffe har stigit minst, med 8,3%.

”Dagens lunch har ökat mest i pris av restaurang- och kaféprodukter, medan att köpa en kopp kaffe har haft en mildare prisökning de senaste två åren”, säger Carl Mårtensson.

Dela med dig