Aktiespararna

Heta trenden som börsen gillar

Av David Flatbacke-Karlsson
22 november 20176 min lästid

Avknoppningsfenomenet går varmt bland Stockholmsbörsens storbolag.
Att ta fram sågen och klyva verksamheten är något som uppskattas av investerarna.
– Det ska skapa värde, säger Mats Rahmström, vd för Atlas Copco – en av många jättar att dela bolaget i två.

Kan 1+1+1 bli 4?

Det är vad många storbolag på Stockholmsbörsen hoppas på.

Aktiemarknaden tror mycket på avknoppningar och styckningar bland börsjättarna.

Det blir alltmer populärt att renodla sin verksamhet. Stora börsbolag väljer i en allt större utsträckning att knoppa av, dela ut eller sälja av affärsområden.

– Om en struktur innefattar flera olika affärsområden som saknar synergier sinsemellan är det svårt att argumentera för att den nuvarande strukturen är värdeskapande, säger Claes Folkmar, chef för Aktiespararnas marknadsbevakning.

Atlas Copcos vd Mats Rahmström, här på bolagets kapitalmarknadsdag i Stockholmsförorten Nacka nyligen, är övertygad om att avknoppningen av Epiroc kommer att gynna alla parter.

"Ska kunna gräva mer där de själva står"

Vid händelse av att ett eller flera affärsområden påverkas negativt av huvudverksamhetens värderingsmultiplar är avknoppningar ett tillvägagångssätt som kan användas för att skapa ett större värde, menar Claes Folkmar.

Verkstadsjätten Atlas Copco, med ett börsvärde på över 440 miljarder kronor, har en delning framför sig. Bolaget kommer, förutsatt att beslutet klubbas igenom på årsstämman i april 2018, att klyvas i två.

Atlas Copco kommer fortsatt att innefatta industriverksamheten medan nybildade Epiroc, där omkring 12 500 av de totalt cirka 47 000 anställda återfinns, kommer att ha hand om gruv- och anläggningsindustrin.

– Det kommer att skapa värde över tid. Men på kort sikt blir det ju en kostnadsbelastning i och med att vi bland annat ska plocka in en ny styrelse, säger Atlas Copcos vd Mats Rahmström till Aktiespararen.

Vad ska avknoppningen ge aktieägarna?

– Bolagen kommer att kunna gräva mer där de själva står. Det blir också möjligt att fylla hål i produktportföljen. Sedan finns det en väldig digitaliseringsmöjlighet i gruvan. Vi kommer att kunna jobba bra med produktutveckling.

Atlas Copco, som nyligen även avyttrat vägvaltillverkaren Dynapac, har svarat för en imponerande resa på börsen sedan beskedet om avknoppningen kom i januari 2017. I år är kursen upp över 30 procent.

Oklara kostnader

Samtidigt betonade Hans-Ola Meyer, finanschef på Atlas Copco, på kapitalmarknadsdagen i förra veckan att det ännu inte är klart hur mycket uppdelningen kommer att belasta Atlas Copcos balansräkning. Per Lindberg, Billerud Korsnäs, tillträder som vd för Epiroc 1 februari. Ambitionen är att bolaget ska vara inne på börsens storbolagslista senast andra halvåret 2018.

Även bilsäkerhetsbolaget Autoliv har föreslagit att dela upp sig i två separata ben. ”Elektronik” och ”Passiv säkerhet” ska bli två bolag som sköter sig själva. Aktien klättrade närmare 10 procent efter att vd Jan Carlson presenterat planen på Autolivs kapitalmarknadsdag i september.

SCA knoppade nyligen av Essity, hygienvårdsverksamheten, och valde att endast ha skogen kvar i moderbolaget. Getingeavknoppningen Arjo, som inte minst levererar sjukhussängar, väntas debutera på Stockholmsbörsen den 12 december.

Omstruktureringsplanerna har tagits emot väl av marknaden, men Claes Folkmar höjer ändå ett varningens finger.

– De risker som finns i sammanhanget är framför allt att styrelsen överskattar värdeskapandet, men även att de verksamheter som knoppas av får sämre villkor kring balansräkningen, merkostnader för administration och eventuellt försäljning.

Hur ska sparare tänka?

– Gör en egen analys av de bolag som avknoppningen/avknoppningarna ska ämföras med. Har styrelsen tänkt rätt ur ett värdeperspektiv? Ska jag kanske köpa eller sälja på beslutet att knoppa av verksamheter? frågar sig Claes Folkmar.

Christer Gardell vill se att Volvo delas upp i tre.

FAKTA

Börsutvecklingen för bolagen som knoppat av/väntas dela upp sina verksamheter

Atlas Copco – 32 procent.

Autoliv – -1 procent (Upp nära 23 procent de senaste tre månaderna).

SCA – 59 procent.

Essity – -0,5 procent (Särnoterades i juni).

Getinge – 5 procent.

Det går även rykten om att verkstadsstorheten Sandvik kan vara på väg att knoppa av alternativt sälja stålaffären SMT (som haft det motigt på sistone). Sedan tidigare har bolaget bland annat sålt av ”Mining Systems” och ”Process Systems” samt svetstrådsaffären.

– Nu har vi gått mer mot en decentraliserad organisation och konsoliderat våra affärsområden. Som en följd av det håller vi på att avyttra affärer som inte passar in strategiskt, inte är marknadsledande eller inte har potential att bli etta eller tvåa inom sitt område, berättade Sandviks vd Björn Rosengren till Aktiespararen i september, samtidigt som han valde att ta en lågmäld approach gällande SMT:s framtid.

– SMT:s vara eller icke vara har funnits på tapeten långt innan min tid. Mycket handlar om prispress, överkapacitet i marknaden och att verksamheten är kapitalintensiv.

Christer Gardell har även, via sin aktivistfond Cevian, föreslagit en uppdelning av kurskometen Volvo. Han ser tre separata bolag framför sig. Volvo Trucks (lastvagnar), Volvo CE (anläggningsmaskiner) och Volvo Penta (båt- och industrimotorer).

– En uppdelning har potential att driva Volvo över 230 kronor redan 2018, men då krävs rätt åtgärder och rätt utveckling, sade Christer Gardell till Dagens Industri i oktober.

Snacket går också om att Ericsson, med just Gardell som en av de största ägarna, kan komma att knoppa av eller sälja delar av bolaget. Det är inte omöjligt att den pressade telekomjätten kommer att göra sig av med medieverksamheten, om man får tro uppgifter i affärspressen.

Dela med dig