H&M ändrar försäljningsupplägg – ska hålla kapitalmarknadsdagar
H&M-koncernen har beslutat att framöver hålla kapitalmarknadsdagar. Bolaget har också bestämt sig för att sluta publicera koncernens försäljningsutveckling per månad, för att i stället komma med kvartalsrapporter över försäljningen.
Det framgår av ett pressmeddelande.
Beslutet att sluta med månadsrapportering av försäljningen har skett i samråd med de större institutionella ägarna, uppger bolaget.
"Anledningen är att en månad är en alltför kort tid att bedöma försäljningsutvecklingen på och att en månadsförsäljning kan vara direkt missvisande då bland annat kalender- och vädereffekter kan ge stora jämförelsestörande effekter för enskilda månader", skriver H&M.
Enligt bolaget ska försäljningsutvecklingen ses över en längre tid såsom under en säsong eller ett kvartal. Det är också mot denna bakgrund som flertalet bolag inom modehandeln idag redovisar sin försäljning kvartalsvis istället för månadsvis, skriver bolaget.
Precis som tidigare kommer försäljningen för kvartalet att publiceras inför varje kvartalsrapport.
H&M-koncernen kommer vanligtvis att publicera kvartalsförsäljningen den 15:e i den månad som en kvartalsrapport lämnas. Tredje kvartalets försäljning kommer således att publiceras den 15 september 2017. När det gäller fjärde kvartalets försäljning kommer försäljningen att publiceras den 15 december 2017.
Mer information om kapitalmarknadsdagar lämnas längre fram, uppger H&M.