Aktiespararna

H&M-chefen svarar på kritiken: ” Aktier är alltid en risk"

Av David Flatbacke-Karlsson
30 juni 20176 min lästid

H&M har kritiserats hårt för sin brist på information om bolagets utveckling.
Nu ger klädjättens IR-chef svar på tal.
– Det är ett måste att se skillnad på aktien och bolaget, säger Nils Vinge till Aktiespararen.

H&M är pressat.

Kritiken har varit stor.

Både storägare, analytiker och sparare har krävt bättre och tydligare information om i vilken riktning bolaget är på väg.

"Kritiken har varit stor"

H&M har haft ett tufft 2017. Marknadens högt ställda förväntningar har inte infriats. Det, tillsammans med den ständigt ökande konkurrensen inom både fysisk och webbaserad handel, har fått aktien att falla med omkring 20 procent och att handlas till lägsta nivåer sedan 2011 runt 200-kronorsstrecket.

Kritiken har varit stor mot klädjätten. Inte minst har storägare efterlyst mer information, ifrågasatt färre antal presskonferenser i samband med kvartalsrapportering och eftersökt en kapitalmarknadsdag. Något som lyftes fram i bland annat Dagens Industri (http://www.di.se/nyheter/hms-tystnad-uppror-agarna/). Aktiesparare, vilka uppgår till omkring 270 000 (https://old.aktiespararna.se/nyheter/trots-raset-hm-populart-bland-sparare-glansdagar-ar-forbi) som äger bolagets aktie, har också ställt sig frågande till H&M:s agerande. För Aktiespararen ger bolagets IR-chef Nils Vinge svar på tal.

– Det gäller att hålla isär aktien och bolaget. Jag håller med om att utvecklingen har varit trist det senaste året när det handlar om aktien, men det blir inte bättre av att skriva den typen av artiklar som har förekommit. Några av journalisterna som har skrivit har aldrig varit här hos oss och är inte helt insatta, säger Nils Vinge, och ger ett exempel:

– Vi kan ta det som hände i Milano. Där har vi sex bra butiker. Vi fick möjligheten att öppna en stor flaggskepsbutik och hittade sedan en annan butik med ett bättre läge. Då valde vi att stänga två butiker när kontrakten gick ut. Det blev bättre för kunderna, med större och bättre yta i butikerna, men då blev vinkeln som så att det går dåligt i Italien och att vi drar ned där. Det gagnar inte aktieägarna att skriva sådana artiklar.

”Tar till oss av kritiken”

Nils Vinge är tydlig med att H&M lyssnar på sina aktieägares önskemål om att skapa en större öppenhet. Bland annat fanns vd Karl-Johan Persson, för första gången någonsin, tillgänglig för torsdageftermiddagens internationella telefonkonferens om halvårsrapporten utöver presskonferensen i Stockholm på förmiddagen.

– Det är klart att vi tar till oss av kritiken. Vi lyssnar alltid. Nu fanns det en ökad efterfrågan att ha med Karl-Johan och då tillgodosåg vi det. Sedan får vi se hur det blir framöver. Men det viktigaste för oss är att driva bolaget så bra som möjligt. Vi har förmånen att ha stora ägare som är långsiktiga och som bevisligen kan modebranschen. Besluten kanske inte alltid gagnar aktiekursen på kort sikt, men om bolaget går bra och om kunderna är nöjda så brukar det även avspegla sig i aktien på sikt.

Vad har du för hälsning till aktieägare som inte är helt nöjda med den senaste tidens kursutveckling?

– Aktier är alltid en risk. Det enda vi kan garantera är att vi gör vårt yttersta för att få bolaget att utvecklas genom att ha de bästa produkterna, en väldigt bra hållbarhet och genom att växa med hög lönsamhet. Om man tittar på vår utveckling sedan börsnoteringen 1974 så är det många svenskar, både instutionella och privata ägare, som är väldigt nöjda med vår utveckling, säger Nils Vinge.

Nils Vinge om:

Vikten av att vara ett familjeägt bolag: ”Framgångsrika familjeföretag tänker i generationer snarare än i kvartal. Karl-Johan, som är den tredje generationen (Perssons efter Erling och Stefan i H&M), tänker ofta i ett 30-årsperspektiv. Han kanske inte är kvar som vd i 30 år, men som storägare. När han väl slutar handlar det inte om att göra en exit, utan om att lämna över bolaget som ett bättre, större och hållbart företag till nästa generation.

Uppmärksammade avsaknaden av en kapitalmarknadsdag: Det är inte så att vi blir ett bättre bolag för att vi lägger en dag på att hålla en kapitalmarknadsdag. Vi vill fokusera på att utveckla bolaget, och det tror vi är bäst för aktieägarna. Men visst har vi ett stort ansvar på börsen. Klart att vi tar till oss av och alltid lyssnar på synpunkter”.

Den stenhårda konkurrensen: ”Om man inte är intresserad av risk ska man nog inte investera i aktier. Modebranschen är en av de mest konkurrensutsatta i världen. Den rör sig extremt snabbt och ännu snabbare än någonsin i och med digitaliseringen. Det går att se många konkurser och flera butiker som tvingas stänga, men vi ser oss som en av vinnarna i det här. Vi har en unik position på marknaden med våra 4 500 butiker runt om i världen där vi möter kunder hela tiden. Vår webbplats är en av de mest besökta modesajterna i världen”.

Starten på 2017: ”Vi jobbar vidare långsiktigt. Vi har ökat satsningarna de fem–sex senaste åren. Det har kostat mycket pengar, men nu har vi kommit till nästa läge. Allting är långtifrån klart, men delvis börjar våra satsningar att ge resultat. Det går att se på att vi ökade vårt resultat med 10 procent i det andra kvartalet. Sedan var vår försäljning däremot inte så bra som vi hade hoppats på. Varumärket, butikerna och e-handeln gör att vi ser väldigt positivt på framtiden.”

Dela med dig