Aktiespararna

H&M-försäljning steg 4 procent

Av Nyhetsbyrån Direkt
15 september 20171 min lästid

Hennes & Mauritz försäljning steg med 4 procent i lokala valutor i det tredje kvartalet (juni-augusti).

Enligt SME Direkt hade analytikerna i genomsnitt räknat med att försäljningen skulle öka med 5,0 procent.

Försäljningen exklusive moms uppgick till 51.229 miljoner kronor (48.982). Analytiker hade räknat med 51.621 miljoner kronor, enligt SME Direkt.

Totalt antal butiker per den sista augusti uppgick till 4.553 jämfört med 4.135 vid samma tidpunkt året innan.

H&M har fått en bra start på försäljning av höstkollektionerna

Det framgår av den försäljningsrapport som bolaget skickade ut på fredagsmorgonen.

Försäljningstillväxten i lokala valutor i det tredje kvartalet, juni-augusti, var 4 procent, lägre än SME Direkts förväntningar som låg på +5 procent.

Försäljningen i det tredje kvartalet präglades av att sommarrean var betydligt större än i motsvarande kvartal föregående år - både avseende antal varor och snittrabatter - vilket hade en dämpande effekt på försäljningsökningen, skriver H&M.

"Sommarens offensiva prisnedsättningar har lett till en förbättrad varulagersituation och goda förutsättningar för de nyinkomna höstvarorna. Detta har bidragit till att försäljningen av höstkollektionerna har fått en bra start", heter det i försäljningsrapporten.

Dela med dig