H&Ms resultat klart bättre än väntat - aktien stiger rejält
Omsättningen sjönk 3,4 procent till 57 017 miljoner kronor (59 011). Utfallet kan jämföras med Bloombergs analytikerkonsensus som låg på 57 034.
I lokala valutor ökade försäljningen med 2 procent, samtidigt som antalet butiker var 4 procent färre vid kvartalets utgång jämfört med samma period förra året. Valutapåverkan var negativ med cirka 5 procentenheter på grund av den stärkta kronan.
Bruttoresultatet blev 30 143 miljoner kronor (30 133), med en bruttomarginal på 52,9 procent (51,1).
Rörelseresultatet blev 4 914 miljoner kronor (3 507), väntat var 3 701. Rörelsemarginalen var 8,6 procent (5,9).
Vd-kommentar
“Genom ett starkare kunderbjudande, en förbättrad bruttomarginal och god kostnadskontroll har vi stärkt rörelseresultatet jämfört med samma kvartal förra året”, kommenterar vd Daniel Ervér.
Resultatet efter skatt blev 3 212 miljoner kronor (2 306), och per aktie 2,01 kronor (1,44).
Kassaflödet från löpande verksamhet uppgick till 9 985 miljoner kronor (8 215).
Varulagret minskade med 9 procent till 37 938 miljoner kronor (41 738) och varulagrets sammansättning bedöms vara god.
Efter periodens utgång har bolaget lanserat en höstkollektion som tagits emot väl. H&M:s försäljning under september bedöms bli i nivå med samma period förra året, mätt i lokala valutor. Bolaget understryker att utvecklingen ska ses mot bakgrund av att man möter höga jämförelsetal från förra året.
Vill du vara först med köp- och säljråd, aktieanalyser och nyheter – följ oss på Messenger för utskick i realtid.
Signa upp dig på vårt nyhetsbrev för att varje dag få de senaste aktietipsen, affärerna i våra aktieportföljer och nyheterna sammanfattade.