Aktiespararna

Högutdelaren ser goda tillväxtmöjligheter

Av Cristofer Andersson
31 maj 20236 min lästid
Pontus Lindwall, vd för speloperatören Betsson.
Speloperatören Betssons vd Pontus Lindwall tror på fortsatt tillväxt för bolagets egen sportbok. ”Det är inte osannolikt att andelen intäkter från sportboken kommer fortsätta att öka över tid”, säger han i en intervju med Aktiespararen.

Betsson har gjort stora satsningar i Latinamerika, men också i Afrika. Vad ligger bakom strategin?

”Tillväxtpotentialen i Latinamerika är stor tack vare lägre onlinepenetration inom spel än på mer mogna marknader som norra Europa. Vidare finns det en trend mot att allt fler länder i Latinamerika inför lokala spelregleringar, vilket skyndar på övergången från offline- till onlinespel. En viktig del i mitt jobb är att ständigt försöka hitta nya tillväxtmöjligheter, såväl organiskt som via förvärv.”

Nuvarande fokus ligger snarare på att förädla än på att förvärva, är du nöjd med den inriktningen?

”Vi utvärderar hela tiden nya förvärvsmöjligheter både i Latinamerika och i andra regioner. Inkabet har hittills varit ett lyckat förvärv och vi gillar Latinamerika, så det var troligtvis inte det sista förvärvet för Betsson i den regionen. Konkurrensen i Latinamerika är tuff och det är den ju nästan överallt i världen. Vi konkurrerar med globala operatörer och utländska operatörer som satsar extra på den regionen, samt lokala operatörer med landbaserade verksamheter.”

Betsson har en stark finansiell ställning och har över tid varit en god utdelare. Givet den relativt stora kassan samt utdelningspolicyn om att dela ut 50% av rörelseresultatet väcks således frågan om hur och när använda likviderna.

”Vi ser fortsatt goda tillväxtmöjligheter organiskt och allokerar kapital till investeringar i marknadsföring på både befintliga och nya marknader. Parallellt letar vi efter intressanta förvärvsmöjligheter som kan stärka vårt produkterbjudande eller våra marknadspositioner på befintliga marknader, alternativt ge oss snabbare access till nya marknader. Historiskt har vi ägnat oss mer åt förvärv än extrautdelningar”, svarar Lindwall och indikerar således att en extrautdelning snarare ligger långt bort än nära för bolagets aktieägare.

Till skillnad från Kindred valde Betsson en mer avvaktande hållning i USA och den amerikanska spelsektorn. Då fick bolaget kritik för sitt val, idag är synen en annan efter att både Kindred och andras satsningar visat sig kostsamma relativt utfallen. Hur ser du på USA?

”Vi har varit försiktiga med den amerikanska marknaden, för vi har tyckt att den lokala konkurrensen varit hård samt att det varit för dyrt att etablera sig som B2C-aktör (Business To Consumer) och att attrahera spelare. Om man följt Betsson historiskt vet man att vi alltid fokuserar på lönsam tillväxt över tid – våra historiska siffror visar många års stabil lönsamhet – och i fallet med USA har vi inte kunnat se rätt risk/reward för att investera i en etablering som B2C-aktör”.

Men ni är inte helt utanför USA?

”Vi har en B2B-strategi (Business To Business) som går ut på att vi försöker sälja vår sportbok till andra operatörer där för att på så sätt nå en del av den marknaden. Som en del i den strategin har vi en liten B2C-verksamhet i Colorado. Vi är även delägare i Strive Gaming, som är ett bolag som tillhandahåller spelplattformar till operatörer i Nordamerika.”

Just nu väntar Betsson på en spellicens i Nederländerna och får inte ha intäkter från landet. Nederländerna var tidigare en viktig marknad för bolaget. Med regleringen kom nya skattesatser, vilket kommer påverka marginaler och vinster om Nederländerna åter öppnas upp. Hur ser ni på läget?

”Betsson uppvisade god tillväxt under 2022 och Q1 2023 helt utan Nederländerna och jag ser framgent fortsatt goda möjligheter till lönsam tillväxt även utan Nederländerna. Därmed inte sagt att vi utesluter Nederländerna för all framtid.”

I den senaste rapporten återkommer du till att Betsson ska växa mer än marknaden, delvis genom utveckling av B2B-verksamheten med fokus på den egna sportboken (oddssystem för sport). Givet hur svårt det tycks vara att dels bygga, dels kommersialisera en sportbok väcks frågan om konkurrensen samt kostnad relativt värde.

”Betsson har en konkurrenskraftig sportbok och det finns relativt få tredjepartsleverantörer av kvalitativ sportbok globalt. Att bygga en sportboksprodukt är komplext och inte något som alla operatörer kommer vilja göra själva, utan det kommer även i framtiden finnas ett behov av outsourcade lösningar där Betsson kan vara ett alternativ”.

Kan sportboken inom fem år vara koncernens största intäktskälla?

”Vi har växt mycket i Latinamerika och där har vi faktiskt majoriteten av intäkterna från sportboksprodukten. Det är inte osannolikt att andelen intäkter från sportboken kommer fortsätta att öka över tid.”

Kambis storägare och ordförande för valberedningen, Anders Ström, lyfte för en tid sedan fram hur svårt det är att bygga och bibehålla en konkurrenskraftig sportbok.

”Det stämmer att det är svårt och Kambi har säkert en bra sportbok, men det har Betsson också. Jag skulle säga att båda är i absolut världsklass. Emellertid ser Kambis sportbok ut på ett visst sätt och Betssons sportbok på ett annat sätt. Jag vill inte säga att den ena är bättre än den andra, men däremot kan jag säga att det behövs konkurrens även på sportboksmarknaden. Och vad gäller utvecklingen av Betssons sportbok tycker jag att siffrorna som vi redovisat på senare tid visar att vi är på rätt väg med vår produkt, även om en sportbok aldrig blir färdig utan ständigt måste utvecklas vidare.”

Fakta Betsson
Speloperatören Betsson är Stockholmsbörsens näst största speloperatör. Cirka två tredjedelar av intäkterna härrör från kasinoprodukter och resterande från vadslagning på sport. Börsvärdet är knappt 17 miljarder, bolaget omsatte 2022 777 miljoner euro och EBITDA-marginalen var 22,2%.

Dela med dig