Bli medlem
Bli medlem

Du är här

2019-12-06

Hundra år - och fortfarande köpvärd

wysiwyg_image

Elextrolux

Det svänger om hundraåringen som utlovar högre tempo efter avknoppning av sin proffsiga partner. Börsen tar ofta till sig sagor från unga företag men är av erfarenhet skeptisk till gamlingars förmåga att tänka om. Å andra sidan, den som varit med i hundra år har uppenbarligen haft förmågan att föryngra sig och visa framfötterna.

Vitvaror är kapitalvaror för hushållen och konjunkturkänsliga men för den som likt Electrolux är en global ledare jämnas svängningarna ut mellan marknader och geografier. Samtidigt är utsikterna för världskonjunkturen ett ständigt återkommande samtalsämne och en oroshärd. Målet som vår hundraåring ställt ut är att sett över en konjunkturcykel leverera en rörelsemarginal på minst 6 procent. Den utsagan har upprepats och förklarats så många gånger av nuvarande ledning att den fått karaktär av löfte.

Nivån är ju inte något som väcker uppseende. Flera verkstadsföretag ligger runt 20 procent och Volvo som länge spelade i den låga divisionen har hasat sig över 10 procent. Att målet inte ses som lågt hängande frukt beror på att Electrolux år ut och år in inte nått upp.

De senaste fem åren är den genomsnittliga marginalen 4,2 procent. Rensar vi för de 2 miljarder kronor som äventyret att 2015 köpa GE:s vitvarudivision kostade sedan konkurrensmyndigheten satt stopp, landar snittet på 4,5 procent.

Ett år, 2017, blev marginalen 6,1 procent.

wysiwyg_image

I samband med beskedet för snart ett år sedan, att Electrolux Professional ska delas ut till aktieägarna, upprepades målet om 6 procent marginal för kvarvarande konsumentdivisioner. Dessa hade en genomsnittlig marginal på 4 procent över fem år och toppåret 2017 presterades 5,6 procent.

I fjol blev det 3,6 procent för den kvarvarande, stagnerande affären som stod för 93 procent av omsättningen medan höglönsamma, 13,1 procent marginal vilket också var femårssnittet, och snabbväxaren, 9 procent per år, Professional stod för 7 procent av omsättningen.

Munsbiten som ska delas ut till våren har en omsättning på 9,6 miljarder kronor 2019 med utsikter att passera 10 miljarder kronor 2020. Rörelseresultatet belastas med engångskostnader i år som sänker marginalen ned mot 12 procent. Framöver är det rimligt att 13 procent står sig vilket ger ett rörelseresultat på 1,3 miljarder kronor för 2020 som borde värderas med en multipel på 11 – 12 gånger. Det blir runt 15 miljarder kronor räknat på skuldfri bas, eller 52 kronor per aktie.

Givet en aktiekurs på 243 kronor är börsvärdet nära 70 miljarder kronor. Till det kommer finansiella skulder (netto) på 10,6 miljarder kronor och företagsvärdet ligger på dryga 80 miljarder kronor.

Av det beloppet ska affärsområdena som med en omsättning på 123 miljarder kronor vänder sig till konsumenter i Europa, Nordamerika, Latinamerika och Asien med mera, stå för 65 miljarder kronor vid kurs 243 kronor. Räknar vi baklänges och sätter en rimlig multipel på 10 behövs ett rörelseresultat framöver på 6,5 miljarder kronor. En marginal på 5,3 procent räcker. Börsen är alltså försiktig och tror inte att löftet infrias.

Skulle djärvare investerare få rätt och 6 procent som minimum vara rimligt ger det ett rörelseresultat på 7,4 miljarder och med en multipel på 10 är det värt 74 miljarder kronor. Den högre värderingen motsvarar ett kurslyft för aktien på 29 kronor till 272 kronor.

Den strategiomläggning som beslutats och i flera omgångar presenterats de senaste åren innebär att kostnadseffektiv produktion ska uppnås genom investeringar i automatisering, digitalisering och modulbaserade produktplattformar. Automatisering är ett effektivt svar på konkurrens från låglöneländer. Moduler ger bättre förutsättningar för innovation eller nya produkter och varianter som tilltalar målgruppen och stärker varumärket.

Förutom marginalmålet är siktet inställt på en tillväxt om 4 procent. Ökad interaktion med kunderna ska också dubbla andelen eftermarknadsförsäljning till 10 procent. Förändringar i stora produktionsanläggningar i Ungern, Italien, USA med flera länder förväntas successivt ge kostnadsbesparingar på 3 miljarder kronor dock med full effekt först från 2024. Summan motsvarar ett marginallyft på drygt 2 procent om besparingen stannar i huset.

Marknadsföring har från start varit ett fokusområde. Innovation har också lång tradition på toppen och som exempel kan nämnas den dammsugarskena som grundaren Axel Wenner-Gren tog initiativ till.

Strategin bär frukt

I niomånadersrapporten fanns tecken på att strategin bär frukt eftersom andelen premiumprodukter, med bättre marginal, ökar. Rapporten var ändå svårtolkad med komplexa effekter från tullar, valutarörelser, ändrade råvarupriser och stora engångsposter. Rörelsemarginalen såväl i kvartalet som mätt över nio månader var sämre än i fjol.

Amerikanska och globala Whirlpool omsätter 200 miljarder kronor i år med prognos om en rörelsemarginal på nära 7 procent. Aktien handlas med ett lågt p/e-tal på 10 vilket signalerar att förbättringar inte ligger i korten. På hemmamarknaden har Whirlpool över hälften av omsättningen och visar en marginal på 12 procent. Electrolux har en tredjedel av omsättningen i Nordamerika men marginalen är noll, dock 3,6 procent rensat för engångsposter. I längden borde inhemska tillverkare som Electrolux gynnas av Donald Trumps handelspolitik och effekter från investeringar bör märkas redan 2020.

Utdelningen av Professional får inga skattekonsekvenser (Lex Asea) och lär inte påverka aktiens kontantutdelning på 8,50 kronor eller goda 3,5 procent. Tre bitar som ihop och inom ett år blir värda 280 kronor räcker för ett köpråd.

Dag Rolander 

Författare Dag Rolander

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.