"Konsumtionslyftet kan bli begränsat under Black Friday"
Nära hälften, 47% av de som deltagit i undersökningen, uppger att de känner oro för sin ekonomi.
"Om man utgår ifrån undersökningen så finns det indikationer på att konsumtionslyftet kan bli begränsat under Black Friday. Endast 39 procent av hushållen förväntar sig mer pengar över, medan 33 procent är negativa och en betydande andel, 27 procent, är osäkra. Denna osäkerhet speglar en försiktighet som kan dämpa konsumtionsviljan. Det kan absolut vara så att det i prognoser kan ha underskattats hur långt tid det tar för hushållen att komma igång med konsumtionen efter några tuffa år", säger Shoka Åhrman, Sparekonom och strateg på SPP och Storebrand Sverige.
Höga matpriser påverkar ekonomin mest, enligt 84% av hushållen, följt av höga energipriser som nämns av 61%.
Särskilt kvinnor i åldrarna 18–34 år och de med lägre inkomster känner mest oro, framgår av undersökningen.
Samtidigt visar siffror från betalningslösningsbolaget Klarna, som hanterar ungefär hälften av den svenska e-handeln, att försäljningen inom svensk näthandel har hittills ökat med 21% under årets Black Week.
"Vi har inte sett en så kraftig ökning av e-handeln under Black Week på flera år. Köpkraften hos svenska konsumenter ser ut att ha återhämtat sig till följd av räntesänkningar och minskad inflation", säger Björn Bryngelson, Nordenchef på Klarna.
Elektronikhandeln sticker ut med en daglig försäljningsökning på 260% jämfört med genomsnittet tidigare i år, framgår av ett pressmeddelande från Klarna.
Populära produkter inkluderar Apple-enheter, Playstation 5, robotdammsugare och skönhetsartiklar. Mest har det shoppats i Södermanland och Stockholm, där kläder och hälso- och skönhetsprodukter dominerar.
Konsumenter i åldern 28 till 43 år, står för den största delen av omsättningen med 40%.