Aktiespararna

”Jag vill hjälpa kvinnor att lyckas”

Av David Flatbacke-Karlsson
20 december 201713 min lästid

Allison Kirkby närmar sig tre år på vd-posten i Tele2. Foto: Fredrik Stéhn.

Denna intervju framgår ur Aktiespararen nummer 9 2017.

Utdelningsfavoriten Tele2:s vd Allison Kirkby om: kundkriget, digitalisering, eget aktieägande – och att gå i bräschen för kvinnor i börsvärlden.

Allison Kirkbys resa till att bli vd för ett av Stockholmsbörsens största bolag har inte gått i den allra vanligaste riktningen.

– Jag har faktiskt aldrig gått på universitet. Jag tog en redovisningsekonomsexamen vid sidan av, men jag skulle säga att jag fick min riktiga utbildning inom den skotska whiskyindustrin, säger Allison Kirkby.

Allison Kirkby lyfter fram en person som speciellt viktig när det gäller hennes vägval.

– Min gudmor, som var en ballerina och sedan blev en framgångsrik läkare, inspirerade mig mycket. Hon fick mig att drömma om ett liv utan­för Glasgow och gjorde mig mer medveten om mina möjligheter. Det var inget som var givet i och med min arbetarklassbakgrund.

Det råder inget tvivel om att det sitter betydligt fler män än kvinnor på höga poster i de stora börsbolagen. Såväl på vd- samt styrelseledamotsposterna. Allison Kirkby vill få fler tjejer att tro på sin förmåga att gå hela vägen inom näringslivet.

– Mycket handlar nog om att kvinnor fortsatt har en tendens att ta större ansvar för barnen och då kanske sätta sin egen karriär åt sidan. Jag är ett bevis på att det går att kombinera, att man inte behöver klättra av stegen för att bli förälder. Det går att hitta en väg att lyckas med både karriär och familjeliv. Jag vill gärna dela med mig av min historia så att andra kan lyckas.

Aktiespararen träffar Allison Kirkby på Tele2:s kontor i anslutning till Gamla Stan i centrala Stockholm. Mörkret har börjat lägga sig över huvudstaden. Allison Kirkby gläds över teleoperatörens tredje kvartalsrapport, som släppts tidigare samma dag.

– Vi ser tydligt att kunderna gillar våra olika produkter. Vårt mål är att alla, vilket behövs i dag, ska kunna leva ett mer uppkopplat liv. Nu kan vi se att vi har fått en ökad produktivitet och effektivitet i bolaget. Kunderna konsumerar och köper mer surfmängd av oss, och det gör att vi blir mer lönsamma och generar mer pengar.

Allison Kirkby lyfter fram att intäkterna steg med 7 procent, till över 7,5 miljarder kronor, medan rörelse­resultatet blev 11 procent bättre jämfört med samma kvartal 2016. Det landade på 1,8 miljarder kronor.

– Det var ett starkt kvartal rakt igenom, understryker hon.

50-åriga Allison Kirkby, som växte upp i storstaden Glasgow i Skottland, har varit koncernchef i Tele2 i lite över två år. Innan dess var hon finanschef i det Jan Stenbeck-grundade bolaget i drygt ett år.

– Jag fick beskedet på en fredag att Mats (Granryd) skulle sluta. På söndagen fick jag veta att jag skulle bli ny vd. Jag började en vecka senare. Snabba bud (skratt).

Det har hunnit hända mycket i Tele2 under hennes tid vid rodret. Marknaden tycks gilla det som sker i organisationen. I år är aktien upp nära 45 procent.

– Men jag tror att aktie­ägarna är mycket mer nöjda nu än vad de var för bara ett år sedan. Då hade vi gjort tunga investeringar i våra utvecklingsmarknader som påverkade kassaflödet och även gav konsekvenser i kursen, säger Allison Kirkby.

Tele2 ser goda möjligheter att etablera sig i Kazakstan.

Tele2, som omsatte omkring 28 miljarder kronor men samtidigt gjorde en rörelseförlust på över 1,2 miljarder kronor 2016, har cirka 17 miljoner kunder runt om i världen. Sverige är klart störst och utgör nästan 50 procent av omsättningen. Allison Kirkby berättar att bolaget har starka marknadspositioner i ”utmanarna runt Östersjön”, Estland, Lettland och Litauen.

– Samtidigt är konkur­rensen oerhört tuff. Utvecklingen sätter press på vår infrastruktur, men just nu har vi den kapacitet som krävs för att klara av efterfrågan. Vi kommer att behöva uppgradera mobilnäten i framtiden. Men vi är redan nära Telia, som har bäst täckning på landsbygden, och jobbar oss bara närmare och närmare.

Var är det som de stora investeringarna har skett?

– På våra tre utvecklingsmarknader som ännu inte är riktigt lönsamma. I Nederländerna (Tele2:s näst största marknad som utgör över 20 procent av omsättningen) ser vi en väldigt bra utveckling. Vi har över 1 miljon kunder där. De betalar mer än gärna 25 euro för att köpa obegränsad surfaccess. Sedan jobbar vi vidare med Kroatien och Kazakstan.

Kazakstan är den enda av Tele2:s åtta marknader, som var nio före avyttringen av verksamheten i Österrike, som inte är hemmahörande inom EU. Det vore lätt att tro att största konkurrenten Telias misslyckade och ytterst kostsamma satsningar i Uzbekistan och övriga ”Eurasien” skulle kunna avskräcka Tele2 från att ta ytterligare mark i regionen. Men så är inte fallet, enligt Allison Kirkby.

– Vi gick in i Eurasien under ett betydligt senare skede än Telia och genom en öppen och konkurrenskraftig auktion, vilket gjorde att vi kunde göra en djup granskning av vår lokala partner. Alla anställda får både gå en utbildning i hur man hanterar korruption och lever enligt Tele2-värderingar och ombeds även skriva under papper på att de följer vår uppförandekod en gång varje år. Vi är tydliga med vad vi förväntar oss.

Vad är det som gör Kazakstan till en extra intressant marknad för er?

– Det bor 14 miljoner människor i landet som växer och utvecklas. När vi bestämde oss för att gå in där så fanns det bara två andra större teleoperatören. Vi såg en bra chans att lyckas.

Tele2 har även verksamhet i Tyskland. Men där görs inga större investeringar.

– Det är som det är med Österrike. Vi äger ingen infrastruktur där, och ser oss inte som en vinnare på längre sikt. Men det är ingen som har betalt det pris som vi anser att den tyska rörelsen är värd. Därför har vi valt att behålla den och tjäna pengar som vi kan investera i andra marknader, säger Allison Kirkby, som inte ser någon expansion till nya marknader i närtid.

Tele2, som bland annat sponsrar nybygga, fräscha multiarenan Tele2 arena på Södermalm, vill växa utanför Stockholm.

Den klart största inkomstkällan för Tele2 är mobil­abonnemang för privatpersoner. Nyligen förvärvade bolaget visserligen TDC för att även växa inom företagssegmentet (B2B), men främsta fokus är att bibehålla de redan existerande kundernas lojalitet.

– Vi har en kundnöjdhet på 84–85 procent. Det är riktigt bra och absolut bland de bästa i klassen. Men samtidigt är vi inte riktigt nöjda förrän vi når 100 procent. Det kommer vi nog att få jobba för evigt för att göra, säger Allison Kirkby, med både allvarsam ton och ett skratt.

I Sverige har Tele2 totalt 4,5 miljoner kunder. Nästan halva landet använder bolagets tjänster, som i viss mån även innefattar bredband och fast telefoni, men det betyder inte att det inte finns jobb att göra på hemma­plan.

– Vi har klart störst marknadsandel i Stockholm. Jag har gett mitt team i uppgift att bredda vår kundkrets. Vi är inte närheten av att vara lika stora i Göteborg eller Malmö.

Hur ser du på konkurrensen?

– Telia är skickligt och väldigt etablerat. 3 har gjort ett jättebra jobb med ”Hallon”. Men jag tycker att det är hälsosamt med konkurrens. Den håller oss på tårna och får oss att tänka i nya banor.

Tele2-vd:n beskriver företagskulturen som ”work hard, play hard”. Det jobbas väldigt hårt, men samtidigt är det viktigt att ha roligt tillsammans som grupp, enligt henne.

– Jag har inget eget rum på huvudkontoret i Kista. Jag tycker bättre om att sitta med mina anställda och kunna diskutera idéer som en i gänget när jag inte är ute och reser.

Digitaliseringen sveper fram genom samhället på alla fronter. Inte minst förändras teleoperatörernas spelplaner.

– Våra kunder förväntar sig mer och mer att kunna kommunicera med oss genom digitala plattformar. Det är ett behov som vi måste tillgodose. Samtidigt ska våra anställda ha verktygen som krävs för att kunna göra ett riktigt bra jobb.

Är Tele2 förberett för utrullningen av 5G-nät?

– Absolut. Det bästa är ändå att 5G är byggt på 4G-teknik, som vi har investerat mycket i. Hoppet från 3G- till 4G-nät var betydligt större. Vi kommer att behöva skaffa oss spektrum (utrymme), men någon försäljning inom 5G blir det knappast före 2020. Vi vet hur vi ska lyckas hänga med i utvecklingen.

I Norden är Sverige det enda land som Tele2 har verksamhet i. Finland lämnade bolaget långt före Allison Kirkbys intåg. Men hon förklarar varför Tele2 inte finns i varken Norge eller Danmark.

– Danmark är en svår marknad. Vi kände inte att det passade oss att vara där. Norge hade vi mer än gärna varit i, men tyvärr förlorade vi ”spektrumauktionen” och fick ingen plats.

Analytikerkåren är, enligt SME Direkts prognoser, rätt så positivt inställd till Tele2:s aktie. Fem analytiker har köprekommendation, hela 14 stycken har behåll och fem har sälj som råd.

Försäljningen av det österrikiska benet ger bolaget, känt för att ha en bra direktavkastning med tillhörande utdelning, en möjlighet att glädja spararna ytter­ligare.

– Det är inte omöjligt att pengarna som vi får av försäljningen kan gå till en extrautdelning. Men det kan också bli aktieåterköp. Det är upp till styrelsen att avgöra. Vi får se hur det blir, avslutar Allison Kirkby.

Fotnot: Efter tidningens pressläggning blev nyheten om att Tele2 avser att slå samman (https://old.aktiespararna.se/nyheter/tele2-i-hollandsk-strukturaffar) sin verksamhet i Nederländerna med Deutsche Telekoms T-Mobile offentlig. Det har även bekräftats att att Georgi Ganev, som inom kort blir ny Kinnevik-vd, föreslås att bli ordförande (https://old.aktiespararna.se/nyheter/nye-kinnevik-vdn-blir-ordforande-i-tele2) i bolaget.

Allison Kirkby hyllar sina aktieägare. Foto: Fredrik Stéhn.

FAKTA

Allison Kirkby om:

Samarbetet med storägaren Kinnevik: ”De är en väldigt bra majoritetsägare. Visst, de utmanar oss och ställer krav, men samtidigt ger de oss alltid stort stöd. Jag är övertygad om att Georgi (Ganev) kommer att bli en väldigt lyckad vd. Han sitter i vår styrelse sedan ett par år tillbaka och började faktiskt sin karriär hos Tele2.”

Vikten av eget aktieägande: ”För mig betyder det jättemycket. Det ger en helt annan känsla och drivkraft att styra bolaget när man har investerat mycket pengar och är beroende av bolagets utveckling. Jag skulle verkligen gilla om alla mina anställda ägde aktier i Tele2.”

Sin personliga koppling till Sverige: ”Min man är halvsvensk, och min svärmor kommer från Sverige. Därför tyckte hon, och de andra i familjen, att det var extra roligt att jag flyttade hit och fick ett sådant här jobb som jag har nu.”

Risker i omvärlden: ”Klart att det gäller att följa med i det som händer. Men alla våra marknader, utom Kazakstan, har många gemensamma regleringar tack vare samtliga länders medlemskap i EU. Sedan vet man ju aldrig. Det kan alltid komma helt nya regleringar i respektive land som vi måste anpassa oss till.”

Fri roaming i EU: ”Vi förlorar ett par hundra miljoner kronor på det. Men vi hoppas också att det innebär att fler använder sin mobil aktivt och köper mer data i stället för att använda offentliga wi-fi-nätverk med dålig uppkoppling. I den värld vi lever i nu krävs det att man kan vara uppkopplad överallt.

Vad hon vill hälsa till aktiespararna: "Jag är otroligt tacksam över ert långsiktiga stöd. Jag vill att ni ska veta att vi gör allt för att ge er investering en bra avkastning."

Dela med dig