Aktiespararna

Klädaktiernas trista kräftgång: ”Har en del att lära”

Av David Flatbacke-Karlsson
19 mars 20183 min lästid

Stockholmsbörsens stora klädbolag har haft en mardrömsstart på 2018.
Aktiekurserna har sjunkit som stenar.
Nu menar Aktiespararnas expert att det är hög tid för förbättring.
– Det finns inte några skäl att handla av de svenska bolagen, säger Claes Folkmar, chef för marknadsbevakningen.

Det är inte bara H&M som har gjort sina aktieägare ytterst besvikna.

Även Kappahl och MQ har haft en rejält svag utveckling i början av året.

Det finns mycket som behöver bli bättre om skutorna ska kunna gå att vända, anser proffset.

Småspararfavoriten H&M:s aktie är ned en bra bit över 40 procent sett över det senaste året. Bolaget har inte minst haft problem med försäljningsutvecklingen i H&M-varumärkets jämförelsebara fysiska butiker, som är det största benet i den enorma verksamheten, men har även ifrågasatts för sin e-handelsframfart.

Kursen har backat runt 22 procent hittills under 2018. Men H&M är långtifrån det enda noterade klädbolaget på Stockholmsbörsen som går igenom en tuff tid.

MQ, vars aktie rasade närmare 17 procent efter att ha redogjort svagt kvartal i fredags och som sedan har fortsatt ned med cirka 10 procent på måndagen, har fallit med så mycket som 39 procent i år. Kappahls nedgång uppgår just nu till omkring 29 procent.

– Bakom ligger en oväntad svag försäljningsutveckling, i synnerhet för MQ. Men även H&M hackar ju tydligt sedan länge även om bolaget redovisade nolltillväxt i senaste kvartalet. Detta bottnar naturligtvis i den starka trenden mot online där det som svensk inte finns några skäl att handla av svenska bolagen varken i butik eller online, säger Claes Folkmar, chef för Aktiespararnas marknadsbevakning.

”Bör arbeta hårdare”

I fallet MQ betonar Claes Folkmar att bolaget inte har kommit lika långt som H&M när det handlar om att sälja produkter på nätet. MQ har heller inte samma geografiska exponering som Stefan Perssons bolag.

– Märket är ju tämligen regionalt.

Claes Folkmar är noga med att framhålla att det är av största vikt att bolag som rör sig inom klädsegmentet både arbetar med att krydda butiksupplevelsen och att bli vassare i den digitala handelsvärlden.

– De bör även arbeta hårdare med att optimera leveranserna så att inte problemen med för stora lager, som driver ner priserna ytterligare, fortsätter. H&M har en del att lära av Inditex, det vill säga Zara, som har lyckats betydligt bättre och visar att det går att fortsätta sälja bra med kläder med en bra mix mellan butik och online, säger Aktiespararnas marknadsbevakningschef.

Dela med dig