Du är här

2018-07-24

Konflikten som skakar jätteaffären: ”Naturligt att staten säljer”

wysiwyg_image

Statligt delägda Telias förvärv av Bonniers tv-verksamhet väcker stora känslor. 
Inte minst har näringsminister Mikael Damberg kritiserat köpet. 
– Det mest naturliga är att staten säljer sina aktier, säger Claes Folkmar, chef för Aktiespararnas marknadsbevakning.

Efter en lång period av ihärdiga rykten kom beskedet i fredags.

Telia förvärvar Bonnier Broadcasting, mediekoncernen Bonniers tv-verksamhet som innehåller varumärkena TV4, Cmore och finländska MTV, för 9,2 miljarder kronor på skuldfri bas.

MISSA INTE: Klart: Telia köper TV4

Från regeringshåll, staten är huvudägare med 37,3 procent av rösterna i teleoperatören, har kritiken inte låtit vänta på sig.

– Jag har till ledningen för bolaget under hela den här processens gång sagt att det är viktigt med medial mångfald och att staten inte har några ambitioner att äga marksänd tv, säger näringsminister Mikael Damberg (S) till Dagens Industri.

LÄS OCKSÅ: Damberg om Teliaaffären: ”Sista ordet är inte sagt”

Claes Folkmar, chef för Aktiespararnas marknadsbevakning, anser att det vore naturligt att staten säljer sina aktier i teleoperatören.

– Det finns naturligtvis en konflikt mellan SVT, statens ägande i Telia och Bonnier Broadcasting. Det (en försäljning) skulle ta bort konflikten och dessutom är det svårt att förstå varför staten ska vara huvudägare i ett börsnoterat bolag, säger han.

Det är dock inte på tapeten att staten ska göra sig av med sitt innehav, enligt Mikael Damberg.

– Redan Anders Borg gick igenom den frågan när han var finansminister kom han fram till att det inte gick att sälja Telia av säkerhetspolitiskt relaterade skäl. De argumenten har inte blivit mindre viktiga i dag än tidigare. Man måste ha väldigt klart för sig vad man gör om man i det här säkerhetspolitiska läget bestämmer sig för sådana handlingsvägar, säger Mikael Damberg.

SE ÄVEN: Efter storaffären – Teliatopparna tankar aktier

”Osäker om det är rätt väg”

Telia hoppas att affären ska kunna slutföras under andra halvan av 2019. Både staten och berörda konkurrensmyndigheter, så som EU-kommisionen, ska säga dock sitt innan den kan bli av.

Köpet av Bonnier Broadcasting väntas ge synergier som ökar gradvis från 2020. En full effekt om 600 miljoner kronor per år kommer att synas från 2022 och framåt.

– Förvärvet är ett naturligt nästa steg för att komplettera Telia Companys kärnverksamhet, där våra miljontals kunder ger oss en mycket bra position på marknaden. Tillsammans med TV4 ska vi erbjuda kunder och tittare helt nya upplevelser och skapa nya affärsmöjligheter, säger Telias vd Johan Dennelind i ett pressmeddelande.

– Det finns en ”trend” mot integration av distribution och innehåll. Det ser naturligtvis Telia och därför genomförs affären, säger Claes Folkmar.

Hur förändrar affären Telia?

– Telia får kontroll över innehållet och kan med sina resurser sannolikt öka produktionen av eget lokalt skapat innehåll vilket kan locka fler kunder till Telias TV-del. Om det är rätt väg att gå för Telia är osäkert.

YTTERLIGARE LÄSNING: Telia i linje med förväntningarna

Tänk en extra gång

Claes Folkmar ser både plus och minus med förvärvet.

– Fördelen för Telia att ha eget innehåll är naturligtvis kostnader och möjligheten att skapa en ”egen lokal profil” via Bonnier. Nackdelen kan vara att risken ökar. Dels på grund av misslyckade produktioner och dels för att man minskar möjligheten att köpa bra externt material.

Hur ska sparare tänka?

– Tror man på integrationstanken mellan innehåll och distribution så bör man behålla sina aktier i Telia och om man inte gör det så sälj, säger Claes Folkmar.

LÅNGLÄSNINGSTIPS: ”Ingen behöver skämmas längre”

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.