Konkurrensen fortsatt hård från utlandet för svensk e-handel
“E-handeln i Sverige fortsätter att växa, men konkurrensen hårdnar, särskilt från internationella lågprisaktörer som Temu och Shein. Svenska företag måste möta denna utmaning genom innovation och hållbara lösningar för att vinna och behålla konsumenternas förtroende”, säger Per Ljungberg, innovationschef på Svensk Handel.
Enligt mätningen ökade andelen som e-handlar från 62% till 71%. Snittköpesumman låg dock fortsatt på lite drygt 1900 kronor. Flera konsumenter vänder sig till utländska lågprisaktörer som Temu och Shein.
Antalet svenskar som e-handlade på någon av de två kinesiska plattformarna Temu och Shein uppgick till nästan 600 000 under oktober, enligt Svensk Handel.
Vill du vara först med köp- och säljråd, aktieanalyser och nyheter – följ oss på Messenger för utskick i realtid.
Signa upp dig på vårt nyhetsbrev för att varje dag få de senaste aktietipsen, affärerna i våra aktieportföljer och nyheterna sammanfattade.