Aktiespararna

Köp med skön ovansida

Av Dag Rolander
27 maj 20214 min lästid
Att stå, sitta, ligga på eller rulla in sig i Rugvista-aktien är djärvt men bättre än att bara se på. Ovansidan är sköna 25 procent.

Att sälja mattor är en klassiker som nu går av stapeln också i webbutiker. Persien känns igen liksom handknutna eller på maskin. I Rugvistas sortiment finns tiotusentals unika mattor som matchar relativt stabila inredningstrender.

Riskkapitalbolaget Litorina blev majoritetsägare i slutet på 2015 och satsade friskt. På fyra år har omsättningen mer än fördubblats motsvarande en tillväxttakt på 20 procent. Målet framåt är att hålla takten.

Rörelsemarginalen har också gjort en makaber resa från 5,8 procent, påminnande om flertalet e-handlare, 2018 via dubbelt upp 2019 till 18,5 procent i fjol. Här är målet att ligga över 15 procent.

Genomsnittligt ordervärde var 3 755 kronor i fjol. Inköpspriset låg på 28 procent av priset till kund. Marknadsföring kostar lika mycket och frakt, med en returgrad på låga 16 procent, kostar 11 procent.

Egna designers står bakom huvuddelen av de designmattor som säljs, likt klädhandlares affärsmodell, och tillverkningen beställs från främst Indien och Turkiet. Traditionella, handknutna mattor kommer från EU-grossister.

Nöjda kunder

Kundnöjdheten är hög och har tillsammans med marknadsföring via sociala medier gjort att den organiska tillväxten i årets Q1 blev 92 procent. Omsättningen blev 205 miljoner kronor. Till privatpersoner i tysktalande länder ökade omsättningen med 121 procent och DACH-regionens andel är nu en fjärdedel och jämnstor med Norden. Övriga, spridda europeiska länder stod för nära hälften.

Antal besök i webbshopparna blev 13 miljoner och genererade 82 000 order, varav 59 000 från nya kunder. Det var mer än dubbelt upp jämfört med samma tid i fjol.

Rörelsemarginalen, bortsett från engångskostnader på 10 miljoner kronor för börsnoteringen, blev imponerande 24 procent i Q1.

Jämförelsetalen framöver blir tuffare och Covid-19-pandemin har gett störningar i varuförsörjningen på grund av nedstängningar främst i Indien. Här finns också förseningar i containertrafiken. Bekymren bör snart vara över och de finansiella målen är realistiska.

Marknaden

Mattmarknaden bedöms växa med ungefär 4 procent i årstakt. Onlinesidans andel ökar varför tillväxten här bör bli över 10 procent de närmaste åren. Framgång föder oftast framgång. Rugvista kan pinna på snabbare med god lönsamhet.

Balansräkningen är fri från lån och trots tillväxten är kapitalbindningen låg. Att dela ut halva vinsten är en ambition som ger aktien en direktavkastning på inte så pjåkiga 1,8 procent.

Går aktien upp i takt med i vinsttillväxten, det vill säga med ett oförändrat, framåtblickande p/e-tal, blir kursen närmare 200 kronor om ett år. Den ovansidan är en köpvärd chans.

Företagsbeskrivning

Rugvista, grundat 2005 med huvudkontor, två logistikcentrum och cirka 70 anställda i Limhamn/Malmö, erbjuder mattor via webbutiker på 20 språk till 40-talet länder, fraktfritt med leverans inom 1–3 vardagar.

Ledning

Michael Lindskog, VD sedan 2019 och tidigare Nordenchef på Zalando, äger 287 760 aktier värda 46 miljoner kronor.

Börstemperatur

Ledning 4

Tillväxt 5

Direktavkastning 3

Lönsamhet 5

Trygg placering 3

Nyckeltal
2020
P2021
P2022
Omsättning, mnkr562750900
Tillväxt, i %333320
Rörelsemarginal, i %18,52020
Vinst per aktie, kr3,855,706,80
P/e-tal, kurs 158 kr-2823
Utdelning, kr-2,853,40

Optimisten hoppas att Rugvista igen dubblar omsättningen vart fjärde år vilket det, med en marknadsandel under 2 procent, finns bra utrymme för.

Pessimisten befarar att priskonkurrensen ökar och att konsumenter längtar till att kunna ta på och ligga på mattor hos inredare som IKEA och Mio.

Aktieanalyser

Dela med dig