Kopparbergs framtidssatsningar: ”Flera nya smaker klara”
Ciderförsäljningen fortsätter att öka som andel av Kopparbergs Bryggeriers totala omsättning med en positiv marginalmix som följd. Ett av de senaste tillskotten i bolagets ciderfamilj, Sparkling Rosé, börjar få fäste hos allt fler kunder och nyligen lanserades den i ungefär 400 Tesco-butiker i Storbritannien.
Det säger vd Peter Bronsman i en intervju med Nyhetsbyrån Direkt.
Kopparbergs ciderförsäljning åtnjuter en generellt högre marginal än ölförsäljningen och andelen har ökat stadigt de senaste åren. För drygt tre år sedan stod cidern för ungefär 60 procent av den totala försäljningen, 2016 hade andelen stigit till kring 70 procent, och nu ligger den på cirka 77 procent, enligt vd:n.
"Ciderandelen har sakteliga gått uppåt och det kommer den fortsätta att göra", säger Peter Bronsman.
Ser du framför dig någon övre gräns när det gäller andelen ciderförsäljning?
"Den kan bli 98 procent också. Men man får tänka på att vi är stora på öl i Sverige. Men vi fokuserar på cider, inte bara i England, utan i resten av världen också så den andelen kommer att gå upp hela tiden", säger Peter Bronsman.
Sparkling Rosé, en av Kopparbergs större produktnyheter på senare år, är en rosécider på champagneflaska som görs i två olika smaker där bolaget vill utmana delar av vinsegmentet.
"Börjar få ett fäste"
Efter en försenad start där produkten återkallades på grund av problem med flaskor som gick sönder lanserades Sparkling Rosé hos den brittiska varuhuskedjan Asda i februari 2017.
"Fler och fler kunder tar in Sparkling Rosé så den har definitivt kommit för att stanna. Den börjar få ett fäste och kommer ut hos fler och fler kunder i Storbritannien och nu går den även ut på andra marknader", säger Peter Bronsman.
Det senaste större distributionssteget togs då dagligvarukedjan Tesco tog in Sparkling Rosé i sortimentet i ungefär 400 butiker.
"Tesco har tagit in den bara för någon månad sedan och det är en oerhört viktig kund för oss. Men vi får inte full distribution redan från första dagen. I steg ett är det ungefär 400 butiker i olika kategorier och storlekar", säger vd:n.
Tesco har totalt drygt 3.400 butiker i Storbritannien och enligt Peter Bronsman är förhoppningen en utökad distribution senare i år.
"Det hoppas vi absolut", säger han.
Planerar att utveckla produktionen
Kopparbergs har även planer på att utveckla produkten, inte med flera smaker utan med en sockerfri variant, en Sparkling Rosé light.
Bolaget har redan prövat sockerfri cider i Storbritannien i form av en 25 centiliters burkcider lanserad i tre smaker, en produkt som enligt vd:n "går mycket bättre än vad vi trodde".
Från light till alkoholfritt där Kopparbergs numera har sju olika produkter på marknaden.
"De är lite bortglömda, men de betyder mycket för oss. Vi pratar inte så ofta om alkoholdryck eller alkoholfri dryck utan vi pratar hela tiden om vårt varumärke och de olika smakerna. Men den alkoholfria cidern står för några
procent av omsättningen och på vår huvudmarknad England är det en jätteviktig produkt för oss. I dag är vi den mest sålda alkoholfria produkten efter det att vi gått förbi Becks Blue som är en alkoholfri öl", säger Peter Bronsman.
En produkt som dock inte levt upp till bolagets förväntningar är fruktölen Fruit Lager som lanserades våren 2016.
"Den har inte utvecklats som vi trodde. Vi prissatte den för högt. På cidersidan är vi en premieprodukt och dyrare än konkurrenterna och det har kunderna vant sig vid. Men när det gäller Fruit Lager så jämför kunderna priset med andra ölsorter. Vi funderar på hur vi ska göra framöver. Produkten är jättebra, men vi vill helst inte sänka priset", säger Peter Bronsman och fortsätter:
"Det är inte vår filosofi att sänka priset. Vi fortsätter att öka vår totala försäljning. Vi sålde mycket mer 2017 än 2016 och då kanske någon produkt (Fruit Lager, reds anm) får halka lite eftersom de andra produkterna ökar".
"Har smaker som ligger klara"
Fruit Lager finns i en smak och Kopparbergs har tidigare talat om att utöka smakfloran. Hur tänker ni nu?
"Vi har smaker som ligger klara som vi hade tänkt lansera men där avvaktar vi tills vidare", säger vd:n.
Helåret 2017 redovisade Kopparbergs en vinst före skatt på 247 miljoner kronor, en nedgång med drygt 24 procent jämfört med 2016 års vinst. Med samma genomsnittliga pundkurs 2017 som 2016 skulle vinsten i stället ökat med 3
procent.
Trots resultattappet föreslås en oförändrad aktieutdelning. Hur resonerar ni?
"Vinsten hade varit upp om valutorna inte varit som de var så det är ingen konstigt att vi ligger kvar med samma utdelning. Det ska vi göra i och med att vi tror på bolaget. Vi vet att vi har mycket i pipeline, vi har stabila kunder och det mesta ser väldigt positivt ut. Utdelningen ska inte påverkas av valutorna när vi har den tilltro till bolaget som vi har", säger Peter Bronsman.
Pundet har stärkts igen så i det avseendet möter ni lättare jämförelsetal 2018. Samtidigt har ni ökat andelen inköp i pund för att minska ert valutaberoende. Vad blir summan av det?
"Vi vill att ungefär en tredjedel av inköpen ska vara i pund så vi inte bara sitter i knät på en valuta som kan hoppa upp och ner. Och det gäller inte bara pundet utan även andra valutor. Går pundet upp jättemycket så får vi inte lika stor fördel, men om det går ner så blir den negativa effekten inte lika stor. Vi får lite bättre balans och det är bra för framtiden", säger Peter Bronsman.
Men ni har väl inte lagt om inköpen så mycket att ni inte drar fördel av ett starkare pund. Ni gynnas fortfarande?
"Ja, ja, absolut", säger vd:n.